MAKNA SIMBOLIK PATUNG MONUMEN DI TAMAN BALAI KOTA BANDUNG

Asep Miftahul Falah

Abstract


The making of the monument sculpture always made certain symbols that are considered important. But not a bit of a lay community who don't know the symbolic meaning of the monument sculpture. One of the problems that became public knowledge the research towards the symbolic meaning of the statue monuments in the garden of Bandung City Hall. This research aims to know the symbolic meaning of the sculpture monument in the garden of Bandung City Hall, by taking three sculpted monuments, namely Merpati Putih sculpture, Badak Putih sculpture, and the statue of  Dewi Sartika as research studies. Analysis in this research using qualitative research methods with a description approach to analysis, also conducted surveys and field observations. The authors looked for data and information directly to conduct case-to-field studies to obtain data and information about the objects studied. Conclusions in this study is to reveal the symbolic meanings at each sculpture monument located in the garden of Bandung City Hall.

Keywords: Sculpture, Monument, Symbolic Meaning.

------------------------------------------------------------------------------------------


Pembuatan patung monumen selalu dijadikan simbol tertentu yang dianggap penting. Namun tidak sedikit masyarakat awam yang tidak mengetahui makna simbolik dari pembutan patung tersebut. Salah satu permasalahan yang menjadi penelitian ini yaitu pengetahuan masyarakat terhadap makna simbolik patung monumen yang berada di Taman Balai Kota Bandung. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui makna simbolik pembuatan patung monumen di Taman Balai Kota Bandung, dengan mengambil tiga patung monumen yaitu patung Merpati Putih, patung Badak Putih, dan patung Dewi Sartika sebagai kajian penelitian. Analisa dalam penelitan ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan deskripsi analisis, juga dilakukan survey dan observasi lapangan. Penulis mencari data dan informasi langsung melakukan studi kasus ke lapangan untuk mendapatkan data serta informasi mengenai objek yang diteliti. Kesimpulan dalam penelitian ini adalah mengungkap makna simbolik yang terdapat pada setiap patung monumen yang berada di Taman Balai Kota Bandung.

Kata kunci: Patung, Monumen, Makna Simbolik.


References


Alikodra, H. (2012). Teknik Konservasi Badak Indonesia. Tanggerang: Literati.

Iskandar, Dedi J. (2010). Bandung Kota Kreatif Bermartabat. Bandung: Lepsindo.

Kunto, Haryoto. (1984). Wajah Bandoeng Tempo Doeloe. Bandung: GANESIA.

Nazir, M. (1988). Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Sp. Soedarso, But Mochtar, Jim Supangkat, dkk. (1992. Seni Patung Indonesia. Yogyakarta: ISI Yogyakarta.

Sugiyono. (2005). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Trikusumo, Sulistyo. (2012). Warisan Dunia Situs Budaya Masyarakat di Indonesia. Jakarta: MENDIKBUD RI.

Website :

http://ceritasketsa.blogspot.com/2010/06/, Diakses 10 November 2014

http://islampos..com, Diakses 30 November 2014




DOI: http://dx.doi.org/10.26742/atrat.v8i3.1605

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 

Jurnal ATRAT | Journal of Visual Arts containing scientific works on Art Culture Studies which includes Fine Art, Craft, and Design

Gd. FSRD ISBI Bandung, Lt. 2A, Jl. Buahbatu No. 212 Bandung - 40265

Email: jurnalatrat@gmail.com