Penguatan Karakter Kearifan Lokal Berbasis Budaya Visual Melalui Mata Pelajaran Seni Budaya dan Keterampilan (SBK) Bagi Siswa Kelas Vi MIN 1 Kerinci

Zulmaheti Zulmaheti

Abstract


The character strengthening referred to in this study is related to the development of three domains, namely moral knowledge, moral feeling, and moral behaviors that should be instilled from an early age. Schools are one of the educational institutions that play a crucial role in character strengthening
efforts for students, which can be carried out through the learning process in the classroom, including the subject of Arts and Culture Skills (SBK). The focus of this research is the process of character strengthening based on local wisdom for sixth-grade students at MIN 1 Kerinci, which is based on the
visual culture of the local area, namely Kerinci Regency. The method used in this research is qualitative method with a descriptive study approach. This study seek to provide a comprehensive description regarding the character strengthening of local wisdom based on visual culture for students in the learning process of Arts and Culture Skills (SBK).

Keywords: Character, Local Wisdom. Visual Culture, Art and Culture Skills.

---------------------------------------------------------------------

Penguatan karakter yang dimaksudkan dalam penelitian ini berkaitan dengan pengembangan tiga ranah yaitu pengetahuan moral, perasaan moral, dan perilaku moral siswa yang harus ditanamkan sejak dini. Sekolah merupakan salah satu lembaga pendidikan yang berperan penting dalam upaya
penguatan karakter bagi siswa yang dapat dilakukan dalam proses pembelajaran di kelas, salah satunya ialah melalui Mata Pelajaran Seni Budaya dan Keterampilan (SBK). Fokus dari penelitian ini ialah proses penguatan karakter kearifan lokal bagi siswa kelas VI MIN 1 Kerinci yang berbasis budaya visual yang dimiliki oleh daerah setempat yaitu Kabupaten Kerinci. Metode yang digunakan dalam penelitian ini ialah metode kualitatif dengan pendekatan studi deskriptif dengan tujuan untuk memberi gambaran secara komprehensif berkaitan dengan penguatan karakter kearifan lokal budaya visual bagi siswa yang dilakukan dalam proses pembelajaran Seni Budaya dan Keterampilan (SBK).

Kata Kunci: Karakter, Kearifan Lokal, Budaya Visual, Seni Budaya dan Keterampilan



DOI: http://dx.doi.org/10.26742/atrat.v11i2.2833

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 

Jurnal ATRAT | Journal of Visual Arts containing scientific works on Art Culture Studies which includes Fine Art, Craft, and Design

Gd. FSRD ISBI Bandung, Lt. 2A, Jl. Buahbatu No. 212 Bandung - 40265

Email: jurnalatrat@gmail.com