CANTING: SENI DAN TEKNOLOGI DALAM PROSES BATIK

Isbandono Hariyanto

Abstract


Indonesian batik becomes a national pride for its existence has been acknowledged as the world cultural heritage. Batik making process cannot be separated from materials and tools being improved up to present. One of the tools used in batik making process is canting, a pen-like instrument used to apply wax to a cloth. The use of canting is irreplaceable since some experts said that the word batik is derived from the word ‘tik’ which means little and intricate, and a tool that can create little and intricate effects is canting. This article is specifically elaborates all about canting as the crucial tool in batik making process viewed from technical and aesthetic aspects.

Keywords: Batik, Canting

___________________________________________________________


Batik menjadi suatu kebanggaan bagi bangsa Indonesia karena keberadaanya telah diakui sebagai warisan budaya dunia. Proses penciptaan karya batik tidak terlepas dari bahan dan alat yang telah disempurnakan terus menerus hingga saat. Salah satu alat dalam proses pembuatan karya batik adalah canting yang berfungsi untuk melekatkan lilin atau malam di atas permukaan kain. Keberadaan canting dalam proses penciptaan batik tak tergantikan oleh alat lain, dikarenakan menurut beberapa ahli bahwa kata batik berasal dari kata “tik” yang berarti kecil dan rumit, dan alat yang bisa menghasilkan efek kecil dan rumit adalah canting. Artikel ini secara khusus menguraikan mengenai seluk-beluk peralatan canthing sebagai peralatan utama dalam pembatikan yang tidak hanya dilihat dari aspek teknis semata melainkan juga dari aspek estetisnya.  

Kata Kunci: Batik, Canting

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26742/atrat.v3i3.372

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 

Jurnal ATRAT | Journal of Visual Arts containing scientific works on Art Culture Studies which includes Fine Art, Craft, and Design

Gd. FSRD ISBI Bandung, Lt. 2A, Jl. Buahbatu No. 212 Bandung - 40265

Email: jurnalatrat@gmail.com