PENGAPLIKASIAN TEKNIK BLOCK PRINTING DENGAN INSPIRASI MOTIF DARI KEBUDAYAAN SUKU BADUY

Sri Puspitawati, M. Sigit Ramadhan

Abstract


Wood and metal are common materials used for block printing. In fact, we can use many tools around us, such as bubble plastic wrap or a rope. Fabrics commonly used for media block printing must have smooth texture. Woven fabrics are rarely used because of their rough texture. Some woven fabrics have motifs, while others do not, such as Baduy tribe’s woven fabrics. The Baduy tribes live in Lebak Regency, Banten. They have distinctive way of life that can be seen from their customs and the way they dress. Observing this phenomenon, the researcher saw  an opportunity to develop block printing techniques by using simple materials to visualize the culture of the Baduy tribes. This research employs a qualitative method through literature studies, field surveys, interviews, and exploration on Baduy woven fabrics by using block printing techniques. The results of this study are sheets of motifs inspired by Baduy culture that  are applied to clothing.

Keywords: Men’s Wear, Suit, Pattern Drafting

___________________________________________________________________

 

Kayu dan logam adalah material umum yang digunakan untuk alat cetak block printing. Pada nyatanya peralatan yang ada disekitar kita dapat digunakan, seperti bungkus plastik gelembung atau seutas tali. Kain yang biasa digunakan untuk media block printing memiliki tekstur halus. Tidak banyak orang menggunakan kain tenun karena memiliki karakter bertekstur. Kain tenun memiliki motif, tetapi ada yang tidak memiliki motif contohnya kain tenun Suku Baduy. Suku Baduy berada di Kabupaten Lebak, Banten yang mempunyai ciri khas seperti dalam cara berpakaian dan adat istiadat. Dari fenomena tersebut adanya peluang untuk mengembangkan teknik block printing menggunakan material sederhana untuk memvisualisasikan kebudayaan Suku Baduy. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif melalui studi literatur, survei lapangan, wawancara, dan eksplorasi pada kain tenun Baduy dengan menggunakan teknik block printing. Hasil dari penelitian ini berupa lembaran kain dengan motif yang terinspirasi dari kebudayaan Suku Baduy dan diaplikasikan pada busana. 

Kata Kunci: Block Printing, Kebudayaan, Tenun Baduy


References


Gillow, J. dan Sentence, B. (2004). a Visual Guide to Traditional Technique. World textiles, halaman 103-104

Ganguly, D. dan Amrita. (2003). a Brief Studies on Block Printing Process in India.

Dunnewold, J. (1996). Complex Cloth, a Comprehensive Guide to Surface Design. Halaman 20.

Kurnia, A. dan Sihabudin, A. (2010). Saatnya Baduy bicara. Halaman 15.

Iskandar, J. (2012). Ekologi Perladangan Orang Baduy, Pengelolaan Hutan Berbasis Adat Secara Berkelanjutan. Halaman 1.




DOI: http://dx.doi.org/10.26742/atrat.v7i3.925

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 

Jurnal ATRAT | Journal of Visual Arts containing scientific works on Art Culture Studies which includes Fine Art, Craft, and Design

Gd. FSRD ISBI Bandung, Lt. 2A, Jl. Buahbatu No. 212 Bandung - 40265

Email: jurnalatrat@gmail.com