Harapan dan Tantangan Entrepreneur di Kota Palu

Sukmawati Saleh, Munir Salham, Nurhayati Mansyur

Abstract


ABSTRACT

 

This paper begins with the phenomenon of the development of Young Entrepreneurs in the City of Palu which continues to develop both in terms of the number and type of business involved. The development of technology, easily accessible information flows and adequate infrastructure are supporting factors for the growth of the creative economy which is fronted by Entrepreneurs, espe-cially in Palu City. In the midst of the development of the creative economy, the hopes of young En-trepreneurs are tucked into building and advancing their efforts and challenges. Especially now that more and more competition and technology has become increasingly sophisticated, therefore as an Entrepreneur, it is required to try to create and innovate and also to be creative in doing everything so that our business continues to run smoothly as expected and desired.

 

Keywords: Expectations, Challenges, Entrepreneurs and Young Entrepreneurs

 

 

ABSTRAK

 

Tulisan ini bermula dengan fenomena berkembangnya Entrepreneur Muda di Kota Palu yang terus mengalami perkembangan baik dari segi jumlah maupun jenis bisnis yang digeluti. Perkem-bangan teknologi, arus infomasi yang mudah diakses serta infrastruktur yang memadai merupakan faktor penunjang tumbuhnya ekonomi kreatif yang digawangi oleh para Entrepreneur khususnya di Kota Palu. Di tengah perkembangan ekonomi kreatif, terselip harapan para Entrepreneur muda da-lam membangun dan memajukan usaha mereka serta tantangan. Apalagi sekarang ini makin banyaknya persaingan dan teknologi sudah semakin canggih, maka dari itu sebagai wirausaha dituntut harus berusaha menciptakan dan berinovasi dan juga harus kreatif dalam melakukan segala hal agar usaha kita tetap berjalan lancar sesuai yang diharapkan dan diinginkan.

 

Kata Kunci: Harapan, Tantangan, Entrepreneur dan Entrepreneur Muda


Full Text:

PDF DOWNLOAD

References


Buku

Abd Rahim, 2009. Kewirausahaan. Niebel Edumedia, Jakarta. Badan Pusat Statistik Kota Palu, 2001, diolah Litbang Kompas.

Casson, M, 2003, The Entrepreneur; An Economic Theory. edition, Cheltenham, UK. Edward Elgar.

Dariyatmo. 2007. Peranan Wiraswasta sebagai Unsur Ketahanan Nasional: Sistem Pendidikan dan Pengembangan Kewi-raswastaan Indonesia. Jakarta:

Djojodibroto, Rahardjo Darmanto, 2004. Tradisi Kehidupan Akademik, Galang press.

Drucker. P. E.1994. Innovation and Entrepre¬neurship: Practice and Principles. New York: Harper Business.

G.Winardi. 2003. Entrepreneur Entrepre¬neurship, Prenada Media, Jakarta.

G.Winardi, (2008), Entrepeneur dan Entrepreunership, Cetakan ke III, Kencana Prenada.

Hartaji, Damar A. 2012. Motivasi Berprestasi Pada Mahasiswa yang Berkuliah De­ngan Jurusan Pilihan Orangtua. Fakultas Psikologi Universitas Gunadarma Kamus Besar Bahasa Indonesia

Hendro, (2005) How to become a smart Entrepreneur and to start new business, Penerbit Adi, Yogyakarta.

Jacinta, R. F. 2002. Wanita Bekerja. WEB: Kompas Cyber MediaKrench

Kasmir. 2007. Kewirausahaan. PT Raja Grafindo Persada, Jakarta.

Li, Z. & Liu, Y. (2011). Entrepreneurship Education and Employment Perfor¬mance. Journal of Chinese Entrepreneurship: Emerald group Publishing Limited

Maleong. L. J. 1994. Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rosdakarya.

Meredith. G.G. 1998. Kewirausahaan: Teori dan Praktek. Jakarta: PT Pustaka Binaman Pressindo.

Me. Clelland. D. C. 1998. The Achievement Motive. New York: Publishing Pamuncar 2012, definisi peran dan fungsi mahasiswa.

Papalia, Diane & Feldman, RD. 2008. Human Development. Jakarta: Kencana Santrock, J. W. 2002. Perkembangan Masa Hidup. Jakarta: Erlangga

Schumpeter. Josep A (1911): The Theory of Econimic Development. An Inquiry in to Profits, Capital, Credit, Interest, and the Business Cycle. Published by Oxford University Press (1963)

Suryana. 2009. Kewirausahaan. Pedoman Praktis: Kiat dan Proses Menuju Sukses. Jakarta: Penerbit Salemba Empat. Media group, Jakarta.

Karya Ilmiah

Aditya Dion Mahesa, 2012, Skripsi, UNDIP, Analisis Faktor-Faktor Motivasi Yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha, (Studi pada mahasiswa S1 Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas Diponegoro Semarang)




DOI: http://dx.doi.org/10.26742/be.v2i1.1149

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Jurnal Budaya Etnika managed and published by:

Department of Cultural Anthropology

Faculty of Culture and Media

Institute of Indonesia Arts and Culture, Bandung

 

Indexed Jurnal Budaya Etnika:

                                                                 

 

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.