WEBTOON KERAJAAN INSTRUMEN ENKULTURASI
DOI:
https://doi.org/10.26742/jbe.v9i1.2127Abstract
Abstrak: Permasalahan penelitian ini ialah bagaimana nilai-nilai etika hidup dalam webtoon tema kerajaan dapat memunculkan fungsi enkulturasi bagi pembacanya. Tujuan penelitian adalah menjelaskan webtoon tema kerajaan dapat menjadi media enkulturasi bagi pembacanya. Menggunakan metode penelitian kualitatif dengan teknik pengumpulan data berupa observasi partisipatif, wawancara, dokumentasi, serta studi pustaka. Menggunakan teori fungsionalisme Bronislaw Malinowski untuk menganalisis fungsi dari webtoon. Hasil penelitian menunjukkan bahwa webtoon memiliki fungsi tambahan yakni sebagai media enkulturasi.
Kata Kunci: Webtoon, fungsi, enkulturasi, nilai-nilai etika hidup
Abstract: The problem of this research is how the ethical values of life in the royal theme webtoon can bring out the enculturation function for the readers. The purpose of this research is to explain that royal theme webtoon can be a medium of enculturation for its readers. Using qualitative research methods with data collection techniques in the form of participatory observation, interviews, documentation, and literature study. Using the functionalism theory of Bronislaw Malinowski to analyze the function of the webtoon. The results showed that the webtoon has an additional function, namely as an enculturation medium.
Keywords: webtoon, function, enculturation, ethical values of life
References
Aisyah, A. (2016). Studi Literatur: Pendekatan induktif untuk meningkatkan kemampuan generalisasi dan self confident siswa SMK. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika), 2(1), 1-12.
Bertens, K. (2007). Etika. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Bogdan, R., Taylor, S. (1992). Pengantar Metode Kualitatif. Surabaya: Usaha Nasional.
Carmen, G. (2020). Upaya Platform LINE Webtoon dalam Memperkenalkan Budaya Webtoon di Indonesia. Skripsi. Bandung: Universitas Katolik Parahyangan.
Farhatilwardah, F., Hastuti, D., & Krisnatuti, D. (2019). Karakter Sopan Santun Remaja:Pengaruh Metode Sosialisasi Orang Tua dan Kontrol Diri. Jurnal Ilmu Keluarga & Konsumen, 12 (2), 114-125.
Fariha, M. (2013). Kemampuan Berpikir Kritis Matematika dan Kecemasan Matematika dalam Pembelajaran dengan Pendekatan Problem Solving. Jurnal Peluang. 1 (2), 43.
Ihromi, T. O. (1987). Sejarah dan Pertumbuhan Teori Antropologi Budaya I dan II. Jakarta: PT. Gramedia.
Koentjaraningrat. (1996). Pengantar Antropologi I. Jakarta: Rineka Cipta.
Lickona, T. (2009). Educating for character: How our schools can teach respect and esponsibility. Bantam.
Malinowski, B. (1944). A Scientific Theory of Culture and Other Essays. Chapel Hill: University of North Carolina Press.
Moleong, L. J. (1989). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja.
Mulia, R. (2018). Representasi Perempuan dalam Komik (Analisis Wacana Pada Girls Of The Wilds di Line Webtoon). Skripsi. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.
Nurcahyani, D., & Maulida, N., & Prasetya, K. H. (2018). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Tokoh Utama Guru Honorer Dalam Komik Pak Guru Inyong Berbasis Webtoon Karya Anggoro Ihank. Basa Taka. 1 (2), 37.
Rosyidah, R., Kurniawan, D., & Aini, D. N. (2017). Akseptabilitas terjemahan dongeng Haensel and Gretel. Bahasa dan Seni: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, dan Pengajarannya, 45(1), 64-75.
Setyobudi, I. (2020). Metode Penelitian Budaya (Desain Penelitian dan Tiga Model Kualitatif: Life History, Grounded Theory, Narrative Personal), Bandung: Sunan Ambu Press.
Setyobudi, I. (2015). Dongeng Anak-Anak sebagai Media Enkulturasi Alternatif: Sebuah Basis Pembangunan Mental Karakter Budaya dan Peradaban Bangsa. Proceeding of Seminar Nasional Nilai dan Makna Seni: Tradisional, Industri Kreatif dan Budaya Urban di Era Globalisasi. Bandung: 19- 20 Maret 2015, 226- 227.
Sudarsih, S. (2020). Nilai Etis Relasi Individu Sosial dalam Filsafat Pierre Teilhard de Chardin. Endogami: Jurnal Ilmiah Kajian Antropologi. 3 (2), 228.
Syahrah, I, S., Mustadjar, M., & Agustang, A. (2020). Pergeseran Pola Interaksi Sosial (Studi Pada Masyarakat Banggae Kabupaten Majene). Phinisi Integration Review, 3 (2), 144.
Wati, W. (2020). Persepsi Mahasiswa Pengguna Webtoon Pada Genre Di Aplikasi Webtoon (Studi Pada Mahasiswa Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang). Skripsi. Palembang: UIN Raden Fatah.
Yulianti, D., & Amri, M. (2020). Tindak Tutur Ilokusi Ekspresif dalam Webtoon Eggnoid Season 1. Jurnal Mandarin Unesa, 3(2), 1-13.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Alisha Aryanti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.