KEBERTAHANAN MUSIK ORKES MINANG KINI: KAJIAN ANTROPOLOGI MUSIK PADA MUSIK ORKES TAMAN BUNGA

Rizqa Gumilang, Sri Setiawati, Syahrizal Syahrizal

Abstract


ABSTRAK
Tulisan ini menggambarkan kelangsungan hidup musik Orkestra Minang saat ini, khususnya Kelompok Musik Orkestra Taman Bunga di kota Padangpanjang, Provinsi Sumatera Barat. Di tengah gempuran industri musik yang berorientasi pasar. Menggunakan premis Kontra Hegemoni Gramsci, bagaimana kelompok ini bertahan dengan ideologi musik mereka. Penelitian ini bertumpu pada pendekatan kualitatif deskriptif. Analisis dalam perspektif Antropologi Musik menjelaskan secara mendalam dan holistik kelangsungan hidup kelompok musik ini. Counter Hegemony sebagai alat analisis dalam melihat apa yang memotivasi kelompok ini untuk memilih genre musik orkestra Minang dan kelangsungan hidup kelompok ini dalam menghadapi industri musik saat ini. Temuan menunjukkan bahwa perjuangan ideologis antara ideologi kelompok ini dan ideologi pasar semakin kuat, menunjukkan adanya kekuatan hegemonik di pasar industri musik di Indonesia. Kegigihan dalam ideologi musik mereka mampu bertahan dengan tidak mengganggu atau mengubah bentuk musik mereka. Prinsip kekeluargaan adalah modal utama bagi kelangsungan hidup kelompok musik ini.
Kata kunci: Musik Orkestra Minang, Survival, Antropologi Musik, Kontra Hegemoni


ABSTRACT
This paper describes the survival of the Minang Orchestra music today, specifically the Taman Bunga Orchestra Music Group in the city of Padangpanjang, West Sumatra Province. In the midst of the onslaught of market-oriented music industry. Using the premise of Gramsci's Counter Hegemony, how this group survives with their musical ideology. The research relies on a descriptive qualitative approach. The analysis in the perspective of Music Anthropology explains deeply and holistically the survival of this musical group. Counter Hegemony as an analytical tool in seeing what motivates this group to choose the genre of Minang orchestra music and the survival of this group in facing the current music industry. The findings show that the ideological struggle between this group's ideology and the market ideology is getting stronger, indicating the presence of hegemonic power in the music industry market in Indonesia. Persistence in their musical ideology is able to survive by not disrupting or changing the shape of their music. The principle of kinship is the main capital for the survival of this musical group.
Keywords: Minang Orchestra Music, Survival, Musical Anthropology, Counter Hegemony

Full Text:

PDF

References


Allen, Robert. 2004. “Populer Music”. Pocket Fowler’s Modern English Usage

Barendregt, Bart. 2002. The sound of ‘longing for home’. Redefining a sense of community through Minang popular music. bijdragen tot de taal-, landen volkenkunde / journal of the humanities and social sciences of southeast asia.

Bastomi, Suwaji. 1992. “Apresiasi Kesenian Tradisional”. Semarang: IKIP Semarang Press.

Beny Pramudyanto, Alexander. 2013, “Media Baru dan Peluang Counter-Hegemony atas Dominasi Logika Industri Musik ; Studi Kasus Perkembangan Netlabel di Indonesia” Universitas Indonesia

Bernet, Tony.1982.”Popular Culture: Defining Our Terms”, dalam Popular Culture: Themes and Issues I, Milton Keynes: Open University Press

Bourdieu, Pierre.1984.“Distintion: A Social Critique of the Judgment of Taste”, terjemahan Banoe, Pono. 2003. Kamus Musik. Yogyakarta: Kanisius.

Colombijn, Freek.2006. “Paco-Paco (Kota) Padang. Sejarah Sebuah Kota di Indonesia Abad ke 20 dan Pengguna Ruang Kota”. Jakarta Ombak. Jakarta

Creswell, John W.2016. Research Design : Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed. Penerbit: Pustaka Pelajar.Yogyakarta

Chang, Heewon, 2008. Autoethnografy As Method. California: left Coast pres, Inc

Ediwar, dkk, 2017. “Musik Tradisonal Minangkabau”Gre Publishing, Yogyakarta

Ellis, Carolyn, 2004. “The Ethnografic I A Methodological Novel About Authoethnografhy”. United States of Amerika: AltaMira Pres

Emerson, Robert M., R.I.Fretz & L.L.Shaw. 1995. Writing Ethnography Fieldnotes, The University of Chicago Press,Chicago

Firman. Agusli Taher, 2018.“Perubahan Kebudayaan Dan Perkembangan Musik Pop Minangkabau Di Indonesia”. Fak. Ilmu Pendidikan Univ. Negeri Padang.

Goldsworthy, David J. 1979. Melayu Music of North Sumatra: Continuities and Changes. Sydney: Monash University: Disertasi Doktoral

Gramsci, Antonio. 1999. “Negara dan Hegemoni”. Patria dkk (penerjemah). Penerbit: Pustaka Pelajar, Semarang

Gramsci, Antonio.1971.“Selections from Prison Notebooks”, disunting dan diterjemahkan oleh Quintin Hoare dan Geoffrey Nowell-Smith, London: Lawrence & Wishart

Harjana, Suka, 2003, Corat-Coret Musik Kontemporer Dulu dan Kini. Jakarta: Ford Foundation dan Masyarakat Seni Pertunjukan Indonesia

Iktia, Garcia 2017. Pengantar Teori Musik, Jurnal Ilmiah: Pro Film

Kunst, Jaap, 1955. Ethno-Musicology : A Study of Its Nature, Its Problems, Methods and Representative Personalities to Which is Added a Bibliography”.The Hague Martinus NIJHOFF, Amsterdam.

Koentjaraningrat, 1977.“Metode Wawancara, Dalam Metode-Metode Penelitian Masyarakat”, Penerbit: PT. Gramedia.Jakarta

Koentjaraningrat, 2005, Pengantar Ilmu Antropologi. Penerbit : Rineka Cipta.Jakarta

Myers, Hellen. 1993. “Ethnomusicology: Historical and Regional”.Studies. W.W.Norton, University of California.

Merriam, Allan P. 1964. The Anthropology of Music. Northwestern University Press

Matthew B.Miles, dan Huberman. 1992. Analisis Data Kualitatif,

Nettl, Bruno.2010. Nettl’s Elephant : On the History of Ethnomusicology. University of Illinois, United States of America

Post, C Jennifer. 2005. “Ethnomusicology : A Research and Information Guide”. Rouledge New York and London

Richard Nice, Cambridge,MA.2003. Harvard University Press Collins English Dictionary-Complete and Unabridged 6th Edition

Saptono. 2017. “Teori Hegemoni Sebuah Teori Kebudayaan Kontemporer”. Institut Seni Indonesia Denpasar. Bali

Syafiq, Muhammad, 2003. Ensiklopedi Musik Klasik, Penerbit: Adi Cita, Yogyakarta

Seabrook, John. 2009. "The Price of the Ticket". The New Yorker. Annals of Entertainment

Silaen,HT, 1995. “Pergeseran Fungsi Musik Di Tengah Kehidupan Masyarakat”, Jurnal Ilmiah Pendidikan: Cakrawala Pendidikan Edisi ke 3, Th.XIX

Vredenbregt, Jacob. 1978. Metode dan Teknik Penelitian Masyarakat, Penerbit: PT Gramedia, Jakarta

Yori, Dean Stales. Zusmelia. Zulfa. 2014. Orkes Gumarang: Pelopor Musik Minang Modern Tahun 1953-1980. Padang

Jacobus, Ranjabar, 2006: Sistem Sosial Budaya Indonesia; Suatu Pengantar. Bogor : Ghalia Indonesia.




DOI: http://dx.doi.org/10.26742/jbe.v7i2.2874

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Jurnal Budaya Etnika managed and published by:

Department of Cultural Anthropology

Faculty of Culture and Media

Institute of Indonesia Arts and Culture, Bandung

 

Indexed Jurnal Budaya Etnika:

                                                                 

 

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.