PENGEMBANGAN TERNAK RENDER SEBAGAI SOLUSI MASALAH RENDER DI INDONESIA

Fajar Nuswantoro

Abstract


ABSTRACT
Three-dimensional animation is an animated object contained in three-dimensional space. This animation not only has height and width, but also has volume or depth (height, width, depth). Animated objects can rotate and move like the original object. It looks as if real and alive. Animation consists of several parts, one part of animation is rendering. The focus of this research is on analysis using a computer cloud to render three-dimensional images. Rendering is the process of creating an image by calculating the position of an object, image, light and camera by using three-dimensional software. Complex and multilevel calculations make computers require a lot of energy and a long time. From the results of the study, it is known that to speed up the rendering process, a computer with high specifications is needed. This step requires a very large cost and not necessarily a small-scale studio can afford it. However, with cloud-based technology, studios can rent a supercomputer at a relatively affordable cost.

ABSTRAK
Animasi tiga dimensi adalah suatu objek animasi yang terdapat dalam ruang tiga dimensi. Animasi ini tidak hanya memiliki tinggi dan lebar, melainkan juga memiliki volume atau kedalaman (height, widht, depth). Objek animasi bisa berputar dan bergerak layaknya objek aslinya. Tampilannya seolah-olah nyata dan hidup. Animasi terdiri dari beberapa bagian, salah satu bagian dari animasi adalah render. Fokus penelitian ini pada analisis menggunakan computer cloud untuk merender gambar tiga dimensi. Render adalah proses penciptaan gambar dengan cara menghitung posisi obyek, gambar, cahaya dan kamera yang dilakukan oleh perangkat lunak tiga dimensi. Penghitungan yang rumit dan bertingkat membuat komputer membutuhkan tenaga yang besar dan waktu yang lama.
Dari hasil penelitian diketahui bahwa untuk mempercepat proses render diperlukan komputer dengan spesifikasi yang tinggi. Langkah ini membutuhkan biaya yang teramat besar dan belum tentu studio skala kecil sanggup mengadakannya. Namun dengan adanya teknologi berbasis cloud, studio bisa menyewa komputer super dengan biaya yang relatif terjangkau.

Keywords


render, blender, cloud, faster production, three dimensional, affordable.

Full Text:

PDF

References


"How render farm pricing actually works". GarageFarm.Net. 2021-10-24. Diakses 20 November 2021, pukul 13.15 WIB.

Agus Dwi Diartono dkk. 2022. Pelatihan Pemrograman Berbasis Komputasi Awan untuk Mendukung Pembelajaran Jarak Jauh Bagi Siswa SMK Negeri 4 Kendal. Jurnal pengabdian masyarakat: ITIMAS.

Bernado Iraci. 2013. “Blender Cycles: Lighting and Rendering Cookbook”. Birmingham: Packt Publishing. https://www.blender.org/foundation/ diakses 19 November 2021, pukul 14.35 WIB.

Lauer, H Robert. 1993. Perspektif Tentang Perubahan Sosial. Jakarta: Rineka Cipta.

Sam, Villa. 2015. “Blender for Visual Effect”. Florida: CRC Press.

Sianipar, RH. 2015. Pemrograman Python Teori dan Implementasi. Jakarta: Informatika




DOI: http://dx.doi.org/10.26742/layar.v9i1.2408

Refbacks

  • There are currently no refbacks.