Tari Wayang Karakter Satria Ladak
Abstract
Wayang dance is a dance expressing events in the stories of wayang. The events here among oth- ers are dances revealing the background of the story, theme, the name of the dance, characters, and philosophical elements. Of those various elements, the scope in this study is limited into matters of satria ladak character.
Wayang dance satria ladak character living in several areas contains some significant differences in several aspects. The term differing the specialty of wayang dance is called sejak. The scope of se- jak is more for one’s style in dancing dance genre from the same ethnic. Therefore, the term sejak is firstly come out when seeing one’s performance in dancing, either referred to her/his choreography or to her/his specialty in performing the dance. Then, sejak owned by the individual is spread among his/her surrounding, so that it can be an icon in respective areas.
The quantity of Wayang dance satria ladak is varied in each areas, such as sejak Sumedang is Dipati Karna dance. While Sejak Garut is Bambang Somantri dance, and sejak Bandung is Arayana dance. These materials are chosen as samples for comparative and interpretative study.
Keywords: Wayang Dance, Satria Ladak, Sejak, comparative, interpretative.
Â
Â
Full Text:
PDFReferences
A.A.M. Djelantik
Estetika: Sebuah Pengantar. Ban- dung: MSPI.
Anya Peterson
Antropologi Tari. Terj. FX Widar- yanto. Bandung: Sunan Ambu Press.
Ariyono Suyono
Kamus Antropologi. Jakarta: Akade- mika Pressindo.
Atik Soepandi, dkk.
Tari Wayang Jawa Barat, Proyek Pengembangan IKI Sub proyek ASTI Bandung.
---------------,
Pagelaran Wayang Golek Purwa Gaya Priangan. Bandung: Pustaka Bua- na.
Burhan Bungin
Penelitian Kualitatif: Komunikasi, E- konomi, Kebijakan Publik, dan Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Fajar Inter- Pratama
Edi Sedyawati
Tari sebagai Salah Satu Pernyataan Budaya, dalam Pengetahuan Ele- menter Tari dan Beberapa Masalah Tari. Jakarta: Dirkes Proyek Pe- ngembangan Kesenian.
---------------,
Perkembangan Seni Pertunjukan. Ja- karta: Sinar Harapan
Eka Sudarmika,
“Tinjauan Deskriptif Tentang Ko-
reografi Tari Abimanyu Karya O-
no Lesmana di Kabupaten Sume- dangâ€, ASTI Bandung, Bandung.
Endang Caturwati dan Sri Sujatmi
/ Tata Rias Tari Sunda, Proyek Pe- ningkatan/ Pengembangan ASTI Bandung.
Endo Suanda
Wayang wong di desa Suranenggala
Lor. Bandung: ASTI.
Enoch Atmadibrata dan Atik Soepandi
Khasanah Kesenian Jawa Barat. Ban- dung: Pelita Masa.
Ernst Cassirer
Manusia dan Kebudayaan. Terj. Alo- is A. Nugraha. Jakarta: Gramedia.
Hazim Amir
Nilai-Nilai Etis Dalam Wayang. Ja- karta: Pustaka Sinar Harapan.
Heddy Shri Ahimsa Putra
Strukturalisme Levi-Straus: Mitos dan Karya Sastra. Yogyakarta: Ga- lang Press.
Herbert Read
Seni, Arti, dan Problematikanya, ter- jemahan Soedarso SP. Yogyakarta: Duta Wacana University Press.
Irawati Durban
Peranan BKI (Badan Kesenian Indo- nesia) Dalam Perkembangan Tari Sunda. Bandung: MSPI.
Iyus Rusliana,
Sekelumit Tari Wayang Jawa Barat.
Bandung: ASTI.
---------------,
Khasanah Tari Wayang. Bandung: STSI Press.
---------------,
“Pesona Tari Tradisi Sunda dalam Tari Kekinianâ€, Makalah Seminar Karya Tari Inovatif, Jurusan Tari STSI Bandung.
---------------,
Tari Wayang Priangan Dalam Per- bandingan. Jurnal Panggung STSI Bandung no. XXXVI Bandung.
Jaeni B. Wastap,
“Diktat Mata Kuliah Perbandingan
Seniâ€, STSI Bandung.
Jakobus Sumardjo,
Filsafat Seni. Bandung: ITB.
James P. Chaplin
Kamus Lengkap Psikologi, terj.
Kartini Kartono. Jakarta: Raja Gra- findo persada.
Kusnaka Adimiharja
Dinamika Budaya Lokal. Bandung: Indra Prahasta & LBPB.
Lelli Herliani
“Tinjauan Deskriptif Tentang Ko- reografi Tari Gandamanahâ€, ASTI Bandung.
M. Dwi Marianto
“Berpikir dengan Rasaâ€, dalam Kembang Setaman: Persembahan Un- tuk Sang Mahaguru. Yogyakarta: A- rindo Nusa Media.
---------------,
Seni Kritik Seni. Yogyakarta: ISI
Yogyakarta.
Nurhayati,
“Tinjauan Deskriptif Tentang Ta- ri Jakasona Karya Ono Lesmanaâ€, ASTI Bandung.
Onong Nugraha
Tata Busana Tari Sunda. Proyek Pe- ngembangan IKIP Bandung.
Risman Suratman
“Tinjauan Deskriptif Tentang Ko- reografi Tari Jayengrana karya R. Ono Lesmana dan Tari Jayengrana karya R. Yuyunâ€, ASTI Bandung.
R.M. Soedarsono
Metodologi Penelitian Seni pertun- jukan dan Seni Rupa. Bandung: MS- PI.
---------------,
Seni Pertunjukan di Era Globalisasi.
Yogyakarta: Gadjahmada Univer- sity Press.
Soetarno
Pertunjukan Wayang & Makna Sim- bolisme. Surakarta: STSI Press.
Sumandiyo Hadi
Sosiologi Tari. Yogyakarta: Pustaka.
Th. Pigeaud,
Javaanse Volksvertoningen Bijdrage tot de Beschrijving van Land en Volk. Batavia: Uitgave Volkslectuur, .
Ummy Karman,
Ensiklopedi Nasional Indonesia, jilid
, PT Cipta Adi Pusaka, Jakarta.
DOI: http://dx.doi.org/10.26742/panggung.v22i1.35
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Statistik Pengunjung Jurnal Panggung
Jurnal ini terlisensi oleh Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Editor Office:
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LP2M)
Institut Seni Budaya Indonesia (ISBI) Bandung Gedung Rektorat Lantai 4
Jl. Buah Batu No. 212 Bandung 40116
Email: penerbitan@isbi.ac.id or redaksi.panggung@gmail.com
Phone: 022 7314982 Fax: +022 7303021