KEHADIRAN ANGKLUNG PENTATONIK RAGAM LARAS SEBAGAI INOVASI PERTUNJUKAN MUSIKAL BUDAYA SUNDA DI JAWA BARAT

Endah Irawan dkk.

Abstract


Angklung became part of traditional  music that  develop in the  agrarian  society  in Sundanese culture and Nusantara, Indonesia. This musical instrument is environmentally friendly,  has  a distinctive  sound,  communal, practical,  can be play by  people  at  wide   age   range,   and   very   suitablfor  educational  tools.   The experiment  of  "Ragam  Laras"  Pentatonic  Angklung  is  an   innovation  from  the Sundanese  traditional  angklung.  It  offers  a  new   way   to  grow  and  develop  the creative   industries,   and    at   the   same    time   can   show  the   creativity   on   the development of art education  in Indonesia.  The  initial  idea  began  with  exploring local  potential   to  create   the   image   as   a  creative   industry,   and   looking  for opportunities  to provide  learninmaterial for the  art  of education-entertainment. The  designed method  starts  from preliminary  research  on  traditional  Sundanese angklung  (in  terms   of organology,  how  to  make   it,   and   musical presentation), design,  making the new  angklung,  and  create new  angklung composition.  In a long term,  the  results   of musical  instruments  and  musical  works   will  spread  to  the public in the educational  sectors  or the tourism industry, through  learning methods, training,  new creation,  workshops, performances,  marketing and  image branding.

 


Keywords


angklung, innovation, ragam laras.

References


Adimihardja, Kusnaka, dkk., 1999.

Petani: Merajut Tradisi Era Globalisasi. Bandung: Humani• ora Utama Press.

Atrnadibrata, Enoch, Danumiharja, Nang Hendi, Yuli Sunarya.

Khasanah Seni Pertunju• kan Jawa Barat. Bandung: Dinas Kebudayaan dan Pariwi•

sata Jawa Barat.

Attali, Jacques, 1992. Noise, The Political Economy of Music. Terj. Brian Massumi Minneapolis, University of Minessota Press,

Cook, Simon, 1992. A Guide to Sundanese Music. A Practical Introduction to Gamelan Salen• dro/Pelog, Degung, Panambih Tembang Sunda, Bandung.

Djatisunda, Anis., et.al. 1993, Kesenian Dodod Kabupaten Pandeglang. Bandung: Proyek Pembinaan Kesenian Jawa Barat-Kantor Wilayah Propinsi Jawa Barat Departemen Pendi• dikan dan Kebudayaan

Ekajati, Edi S., 1984. Masyyrakat Sunda & Kebudayaannya. Bandung: Giri Mukti Pustaka.

Kumia, Ganjar & Arthur S. Nalan.

Deskripsi Kesenian Jawa Barat, Bandung: Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Jawa Barat, Pusat Dinamika Pembangu-nan UNPAD.

Nakagawa, Shin, 2000. Musik dan Kosmos: Sebuah Pengantar Etnomusikologi. Jakarta: Ya• yasan Obor Indonesia.

Nugraha, Asep. 2015. "Angklung Tradisional Sunda: Intangible, Cultural Heritage of Humanity, Penerapannya Dan Pengkontri• busiannya Terhadap Kelahiran Angklung Indonesia." Awi Laras Prodi Angklung Dan Musik Bambu. Bandung: ISBI.

Nugraha, Hari, 2007. "Desain Angklung Tradisional dan Modern" dalam JurnalIlm Desain, Vol. 2 No. 1 p. 15-30. Fakultas Seni Rupa dan Desain,Institut Teknologi Bandung, Bandung.

Satya Upaya Budi, Dinda, 2001.

Angklung Baduy dalam Upacara RitualNgaseuk.Tesis untuk memperoleh gelar Magister Humaniora padaProgram

Pascasarjana Universitas Gadjah

Mada, Yogyakarta.

Sembiring, Stella Octarina, 2005.

Tinjaan Kritis Rang

Pertunjukan SeniTradisional Sunda (Kasus: Perkembangan Rang Pertunjukan Saung Angklung Udjo), Tesis untuk mendapatkan gelar Master Senipada lnstitut Teknologi Bandung, Bandung.

Soepandi, Atik., et.al. 1986.

Peralatan Hiburan dan Kesenian Tradisional di Jawa Barat. Bandung: Proyek Inventarisasi & Dokumentasi Kebudayaan Dae•

rah - Direktorat Sejarah dan Nilai Tradisional - Direktorat Jenderal Kebudayaan Departe• men Pendidikan dan Kebudayaan.

Sumarsono, Tatang., Et.al. 2007.

Membela Kehormatan Angklung, Sebuah Biografi dan Bunga Rampai Daeng Stigna. Bandung: Y ayasan Serambi Pirous.

Supriyatna, Nanan, 2000. Udjo Ngalagena, Maesro Musik Angklung Indonesia. Tesis S2

Program Pascasarjana Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta.

Soedarsono, RM. 1986. Dampak Parwisata terhadap Perkemba• ngan Seni dilndonesia, Pidato Ilrniah pada Dies Natalis Kedua Institut Seni Indonesia, Yogyakarta




DOI: http://dx.doi.org/10.26742/jp.v5i1.1875

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Program Studi Seni Karawitan - Fakultas Seni Pertunjukan
Institut Seni Budaya Indonesia (ISBI) Bandung
Jl. Buah Batu No. 212 Bandung 40265, Telp. (022)-7314982, 7315435; Fax. (022) – 7303021

Kontak
Gempur Sentosa
Tlp/Whatsapp. 081931254247
Email: gempur.sentosa@isbi.ac.id