Penyajian Karya Surupan 62 Sebagai Alternatif Surupan Dalam Memperkaya Model Pertunjukan Tembang Sunda Cianjuran
Abstract
led research approach which is carried out through practical
studies of the Final Project with Vocal of Tembang Sunda
Cianjurans majors. This performance focuses on the use of
surupan 62 in Haleuang Rasaning Tembang project. This
work is based on anxiety about the phenomenon of
standardization of surupan 60 which has become a habit in
society, thereby reducing the existence of others surupan.
Therefore, the author brings back surupan 62 as an alternative
of surupan in enriching the Tembang Sunda Cianjuran
performance model, especially at ISBI Bandung. To achieve this
goal, the practical method of presenting this work is carried out
in three stages, are: exploration, evaluation and composition. The
result of this creation process is the Tembang Sunda Cianjuran
performance which was presented at the Final Project Recital of
the Karawitan Study Program, Faculty of Performing Arts, ISBI
Bandung, in a virtual performance.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Budiman, A. (2016). Panembang Unggul. Bandung: Institut Seni Budaya
Indonesia Bandung.
Danadibrata, R. A. (2006). Kamus Basa Sunda. Bandung: Panitia Penerbitan Kamus Basa Sunda.
Dr. Endah Irawan, M. H. (2020, Maret 3). Surupan dalam Karawitan
Sunda. (M. A. Nurzaini, Interviewer)
Dr. Moh Yusuf Wiradiredja, S. M. (2020, Maret 3). Surupan dalam
Tembang Sunda Cianjuran. Bandung.
Irawan, E. (2014). Lagu Gede dalam Karawitan Sunda: Sebuah Kajian
Karawitanologi. Yogyakarta: Sekolah Pasca Sarjana Universitas
Gadjah Mada.
Kari Mulyana, S. M. (2020, Juli 23). Penggunaan Surupan 60 dalam
Pembelajaran Vokal Tembang Sunda Cianjuran di ISBI Bandung.
(M. A. Nurzaini, Interviewer)
Koesoemadinata, R. (1969). Ilmu Seni Raras. Jakarta: Penerbit
Pradnjaparamita.
Nurzaini, M. A. (2020). Haleuang Rasaning Tembang: Penyajian Sekar dalam Tembang Sunda Cianjuran. Bandung: Institut Seni Budaya Indonesia Bandung.
Sasaki, M. (2007). Laras pada Karawitan Sunda. Bandung: Pusat Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Seni Tradisional Universitas
Pendidikan Indonesia (P4ST UPI).
Sukanda, E., Atmadinata, R. K., & Sulaeman, D. (2016). Riwayat
Pembentukan dan Perkembangan Cianjuran. Bandung: Dinas
Pariwisata dan Kebudayaan Provinsi Jawa Barat dan Yayasan
Pancaniti.
Suparli, L. (2010). Gamelan Pelog Salendro. Bandung: Sunan Ambu Press.
Taryana, A. (2020, Februari 7). Surupan 60 pada Pelaksanaan PTSC
DAMAS. (M. A. Nurzaini, Interviewer)
Upandi, P. (2010). Metode Pembelajaran Kiliningan Kawih dan Gending
Pengiringnya. Bandung: Sunan Ambu Press.
Wiradiredja, D. M. (2014). Tembang Sunda Cianjuran di Priyangan (1834-2009): Dari Seni Kalangenan ke Seni Pertunjukan. Bandung: Sunan Ambu Press.
Yudi Irawan, S. (2020, November 8). Pasanggiri Tembang Sunda Cianjuran (PTSC) DAMAS ke-XXII. (M. A. Nurzaini, Interviewer)
Zanten, W. V. (1989). Sundanese Music in The Cianjuran Style:
Anthropological and Musicological Aspects of Tembang Sunda. Leiden:
Koninklijk Instituut voor Taal
DOI: http://dx.doi.org/10.26742/paraguna.v10i1.2900
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Program Studi Seni Karawitan - Fakultas Seni Pertunjukan
Institut Seni Budaya Indonesia (ISBI) Bandung
Jl. Buah Batu No. 212 Bandung 40265, Telp. (022)-7314982, 7315435; Fax. (022) – 7303021
Kontak
Gempur Sentosa
Tlp/Whatsapp. 081931254247
Email: gempur.sentosa@isbi.ac.id