PERSILANGAN BUDAYA DALAM PERGERAKAN MIGRASI AWAL MANUSIA KE INDONESIA DALAM PERSPEKTIF BUDAYA VISUAL DI SUMATERA UTARA

Donny Trihanondo, Didit Endriawan

Abstract


Theories regarding early human migration to the archipelago have been widely expressed by researchers. Some believe that Indonesian inhabitants originated from Yunan (Austroasiatic), Taiwan (Austronesian) even from other places. This research seeks to present alternative studies of early civilizations using a visual culture approach. Visual culture at issue is a culture of artifacts including clothing, houses, visual arts, written alphabet, and so forth. The findings obtained from this study are hypotheses that Indonesia is a place of cultural crossing that at least involves elements from the Austroasiatic, Austronesian, and other Asian nations (South Asia and the Middle East). Therefore, in Indonesia there is no such thing as a native or migrant. This research is a preliminary research that requires further studies relating to increasing public understanding about the origin of the Indonesian nation. Thus, it is expected to give contribution to harmony between ethnic groups in Indonesia.

Keywords: Early Civilization , Visual Arts , Archipelago

________________________________________________________________

 

Teori mengenai migrasi manusia awal ke Nusantara telah banyak disampaikan oleh para peneliti. Ada yang mengatakan bahwa manusia Indonesia bearasal dari Yunan (Austroasiatik), Taiwan (Austronesia) bahkan dari tempat-tempat lainnya. Penelitian ini berusaha untuk menghadirkan alternatif kajian peradaban awal tersebut menggunakan pendekatan budaya visual. Budaya visual yang dimaksud adalah budaya berbentuk artefak dan dapat meliputi bentuk pakaian, bentuk rumah, seni rupa, abjad tulisan, dan lain sebagainya. Temuan yang didapatkan dari penelitian ini adalah hipotesis bahwa Indonesia adalah tempat persilangan budaya yang paling tidak melibatkan unsur-unsur dari bangsa Austroasiatik, Austronesia, serta Asia lainnya (Asia Selatan dan Timur Tengah). Oleh karenanya, di Indonesia tidak ada yang dinamakan kaum pribumi ataupun pendatang. Penelitian ini merupakan penelitan awal, sehingga perlu dilakukan pengkajian lebih lanjut yang berkaitan dengan peningkatan pemahaman masyarakat terkait asal-usul bangsa Indonesia ini, sehingga dapat berkontribusi pada keharmonisan antar suku bangsa yang ada di Indonesia.

Kata Kunci: Peradaban Awal, Seni Rupa, Nusantara


References


Byrne, D., Gouaux, C., Griffitt, W., Lamberth, J., Murakawa, N. B. P. M., Prasad, M., ... & Ramirez III, M. (1971). The ubiquitous relationship: Attitude similarity and attraction: A cross-cultural study. Human Relations, 24(3), 201-207.

De Casparis, J. G. (1975). Indonesian Palaeography: A History of Writing in Indonesia from the Beginnings to CAD 1500 (Vol. 4, No. 1). Brill.

Donohue, M., & Denham, T. (2011). Languages and genes attest different histories in Island Southeast Asia. Oceanic Linguistics, 50(2), 536-542.

Drakard, J. (1989). An Indian Ocean port: Sources for the earlier history of Barus. Archipel, 37(1), 53-82.

Fournet, A. (2010). About the Mitanni-Aryan Gods. Journal of Indo-European Studies, 38(1/2), 26.

Hall, K. R. (1979). Eleventh-century commercial developments in Angkor and Champa. Journal of Southeast Asian Studies, 10(2), 420-434.

Jati, S. S. P. (2015). PRASEJARAH INDONESIA: Tinjauan Kronologi dan Morfologi. Jurnal Sejarah dan Budaya, 7(2), 22-32.

Lansing, J. S., Cox, M. P., Therese, A., Downey, S. S., Hallmark, B., & Sudoyo, H. (2011). An ongoing Austronesian expansion in island Southeast Asia. Journal of Anthropological Archaeology, 30(3), 262-272.

Mallory, J. P., & Adams, D. Q. (Eds.). (1997). Encyclopedia of Indo-European Culture. Taylor & Francis.

Maulana, T. A., Trihandono, D., & Endriawan, D. (2015). Visual Varieties in The Islamic Art. Bandung Creative Movement (BCM) Journal, 3(1).

Miller, C. (2010). A Gujarati origin for scripts of Sumatra, Sulawesi and the Philippines. In Annual Meeting of the Berkeley Linguistics Society (Vol. 36, No. 1, pp. 276-291).

Pickthall, M. M. (1930). The Glorious Quran. Tehran: Salehi.

Wijaya, H. (2013). Nekara: Peninggalan Seni Budaya dari Zaman Perunggu. Humaniora, 4(1), 212-220.

Van Oven, M., & Kayser, M. (2009). Updated comprehensive phylogenetic tree of global human mitochondrial DNA variation. Human mutation, 30(2), E386-E394.




DOI: http://dx.doi.org/10.26742/atrat.v8i1.1200

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 

Jurnal ATRAT | Journal of Visual Arts containing scientific works on Art Culture Studies which includes Fine Art, Craft, and Design

Gd. FSRD ISBI Bandung, Lt. 2A, Jl. Buahbatu No. 212 Bandung - 40265

Email: jurnalatrat@gmail.com