RANCANGAN PRODUK URBAN ACTIVEWEAR UNTUK PEREMPUAN BERTUBUH BESAR

Michaela Rouli Margareta Siahaan, Faradillah Nursasari

Abstract


Activewear is a casual clothing style designed for sport or recreation activities. According to an article released by Global Business Guide Indonesia, activewear is one of the most dynamic categories in selling its products globally. In Indonesia, activewear has recorded a 10% increase since 2013 and is predicted to increase over the next few years. This activewear trend develops in all walks of life in urban society, regardless of their body shapes and social levels. However, major retail brands still focus on selling their products to small and medium size (S and M). Research conducted by Sanjaja and Sudikno (2012) on Prevalence of Overweight and Obesity of Adult Population in Indonesia, concluded that urban people have BMI (Body Mass Index) above average where women aged 20-30 years old have higher excess body weight than men. At this point, the author read the market trends for plus-size women with the size of L-XXL who need a variety of appearances by creating a fashionable urban activewear collection that is inspired by the sub-trend "Affix" taken from Indonesia Trend Forecasting book 2017-18. "Affix" trend is a variety of atttachment and joint techniques to combine different materials; a fashion trick that can enrich the look with neutral color composition. This collection is expected to help plus-size women in expressing themselves with mixing and matching activewear that consists of outer garment that can be attached or joined into tops and bottoms and give stylish looks. The final product designed is aimed for urban women with daily various activities who need clothes that can be used for any situations.

Keywords: Urban, Activewear, Plus Size, Fashion

___________________________________________________________________


Activewear adalah style pakaian kasual yang didesain untuk kegiatan berolahraga atau rekreasi.  Menurut artikel yang dikeluarkan oleh Global Business Guide Indonesia, activewear adalah salah satu kategori paling dinamis dalam penjualan produk-produknya secara global. Di Indonesia, activewear mencatat peningkatan nilai 10% sejak tahun 2013 dan diprediksi akan semakin meningkat hingga beberapa tahun ke depan. Trend activewear ini berkembang di segala lapisan masyarakat urban, apapun bentuk tubuh dan tingkat sosial mereka. Namun merek-merek retail besar masih menitikberatkan penjualan produk mereka pada size kecil dan sedang (S dan M). Penelitian yang dilakukan oleh Sanjaja dan Sudikno (2012) mengenai Prevalensi Gizi Lebih dan Obesitas Penduduk Dewasa di Indonesia, menyimpulkan bahwa masyarakat di perkotaan memiliki IMT (Indeks Massa Tubuh) di atas rata-rata dimana perempuan berusia 20-30 tahun memiliki tingkat berat badan berlebih yang lebih tinggi dibandingkan laki-laki. Dari sini penulis membaca trend pasar untuk perempuan bertubuh besar dengan ukuran L-XXL yang membutuhkan variasi penampilan dengan membuat koleksi urban activewear yang  fashionable dengan inspirasi yang diambil dari sub-trend “Affix” yang diambil dari buku Indonesia Trend Forecasting 2017-18. Trend “Affix” ini adalah variasi teknik pasang dan sambung untuk menggabungkan material yang berbeda, permainan olah bahan yang dapat memperkaya penampilan dengan komposisi warna netral. Koleksi ini diharapkan dapat membantu mereka dalam mengekspresikan diri dengan padu-padan busana activewear yang terdiri dari luaran yang dapat di bongkar pasang untuk menjadi atasan dan bawahan dan dapat menunjukkan penampilan stylish. Produk akhir yang  dirancang ditujukan untuk perempuan urban yang memiliki kegiatan bervariatif setiap harinya sehingga mereka membutuhkan pakaian yang dapat dipergunakan untuk beberapa situasi.

Kata Kunci: Urban, Activewear, Plus Size, Fashion

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26742/atrat.v5i3.341

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 

Jurnal ATRAT | Journal of Visual Arts containing scientific works on Art Culture Studies which includes Fine Art, Craft, and Design

Gd. FSRD ISBI Bandung, Lt. 2A, Jl. Buahbatu No. 212 Bandung - 40265

Email: jurnalatrat@gmail.com