EKSPLORASI POLA BRALETTE DENGAN APLIKASI REKA LATAR

Karina Putri Arindra, Faradillah Nursasari

Abstract


The development of trends in fashion may come from a variety of elements, for example the trend of underwear such as the use of bralette as an outer garment in 2014 due to the emergence of athleisure trend. Bralette is the basic form of bras worn in the 1920s. The shape of the bralette is almost like a camisole covering the chest to some distance above the waist. Problems found in the bralette trend is it is  minimal and revealing that sometimes is less appropriate within the eastern culture in Indonesia. Exploration of the bralette pattern is aimed to adapt the minimal form of bralette, creatively mixed with other pieces so that it is appropriately worn in Indonesia which has conservative eastern culture. In this study, the application of surface design has a role as a liaison between one clothing with another in order to become a collection. The surface design that will be applied in this research is digital print because it has the surface design technology that can give the same result on each product. Thus, it is suitable when the product will be mass-produced. The methods used in this research are the method of observation to gain data through social media; literature study method to give strong foundations; interview method to find potential customers; and pattern exploration method to test the results. The aims of this study are to adapt the bralette to Indonesian culture without sacrificing the main features of bralette and to be creatively paired with other fashion items. The results of this study are expected to be useful for Indonesian designers to develop existing trends and develop simple products into varied products so that Indonesia can keep following the ongoing fashion trends.

Keywords: Bralette, Digital Print, Fashion, Pattern, Transformation, Trends

___________________________________________________________________


Perkembangan tren pada fesyen dapat berasal dari berbagai macam unsur, salah satunya tren pakaian dalam seperti penggunaan bralette sebagai busana luar yang ada pada tahun 2014 dikarenakan munculnya tren athleisure. Bralette merupakan bentuk dasar dari bra yang biasa dikenakan pada tahun 1920-an. Bentuk bralette kurang lebih seperti kamisol yang menutupi bagian dada sampai beberapa jarak diatas pinggang. Masalah yang ditemukan pada tren bralette adalah bentuknya yang minim dan terbuka sehingga terkadang kurang sesuai dengan budaya ketimuran di Indonesia. Eksplorasi pola bralette bertujuan untuk mengadaptasi bentuk bralette yang minim dan dapat digabungkan dengan busana lain, serta dapat dipakai di Indonesia yang memiliki adat ketimuran yang kental. Pada penelitian ini, aplikasi reka latar bertujuan sebagai penghubung antara satu pakaian dengan pakaian yang lain agar menjadi satu koleksi. Reka latar yang akan diaplikasikan pada penelitian ini adalah digital print karena aplikasi tersebut merupakan teknologi reka latar yang dapat memberikan hasil yang sama pada tiap produknya, sehingga cocok bila produk akan diproduksi secara massal. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode observasi untuk mencari data melalui media sosial dan lingkungan sekitar, studi literatur untuk mendalami pondasi penelitian, wawancara untuk mencari target pasar, serta eksperimen pola busana untuk menguji keberhasilan. Tujuan dari penelitian ini adalah agar dapat berhasil mengadaptasi bralette dengan adat ketimuran di Indonesia tanpa menghilangkan unsur utama bralette dan dapat dipadupadankan dengan cara yang menarik. Hasil dari penelitian ini diharapkan dapat bermanfaat bagi para desainer Indonesia untuk dapat mengembangkan tren yang ada, dan mengembangkan produk sederhana menjadi produk yang variatif sehingga Indonesia dapat terus mengikuti tren mode dunia yang sedang berlangsung.

Kata Kunci: Bralette, Digital Print, Fesyen, Pola, Transformasi, Tren

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26742/atrat.v5i3.348

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 

Jurnal ATRAT | Journal of Visual Arts containing scientific works on Art Culture Studies which includes Fine Art, Craft, and Design

Gd. FSRD ISBI Bandung, Lt. 2A, Jl. Buahbatu No. 212 Bandung - 40265

Email: jurnalatrat@gmail.com