PENGAPLIKASIAN TEKNIK BLOCK PRINTING PADA MEDIA KAIN ALAT TENUN BUKAN MESIN (ATBM)

Ajrina Khairin, M. Sigit Ramadhan

Abstract


The principle of block printing is using media with a flat surface such as cloth or paper to produce the optimal results. Indonesia has a variety types of fabric, one of that fabric is woven made using non-machine looms known as ATBM fabric. Weaving is a valuable handicraft because it is a difficult manufacturing process, making weaving a valuable cultural heritage. The final results of this research are to determine the optimal method, coloring, and modules. The optimal printing method is using the shifted technique on the fabric surface, then the coloring is using screen printing ink and uses polygonal modules. The application of block printing techniques on handwoven fabric (ATBM) will be used for Ready to wear clothes with simple box silhouette pattern.

Keywords: block printing, handmade, non-machine woven (ATBM), texture

------------------------------------------------------------------------------------------


Umumnya block printing menggunakan media dengan permukaan yang rata seperti kain atau kertas agar dapat menghasilkan pencetakan yang optimal. Indonesia sendiri memiliki ragam jenis kain, salah satu di antaranya adalah tenun yang dibuat dengan menggunakan alat tenun bukan mesin atau dikenal dengan tenun ATBM. Hasil dari penelitian ini untuk mengetahui metode, pewarnaan, dan modul yang optimal untuk diaplikasian pada media kain bertekstur. Metode pencetakan yang optimal dilakukan dengan cara plat cetak digeser pada permukaa kain, kemudian pewarnaan yang digunakan adalah tinta sablon dan menggunakan modul dengan bentuk polygonal. Pengaplikasian teknik block printing pada media kain tenun ATBM bertekstur digunakan untuk pembuatan busana Ready to wear berupa pakaian dengan potongan pola yang sederhana dengan silhouette box.

Kata kunci: block printing, handmade, tenun ATBM, tekstur


References


Hunt, A. (1951). Textile Design. London & New York: The Studio Publications.

Jane, G. (2004). Arts and Communication Block Printing. Amerika: Winconsin.

Jones, S. J. (2005). Fashion Design. London: Laurance King Publishing.

Kafka, F. J. (1955). Linoleum Block Printing. United States: Courier Corporation.

Puspitawati, S., & Ramadhan, M. S. (2019). Pengaplikasian Teknik Block Printing Dengan Inspirasi Motif Dari Kebudayaan Suku Baduy. ATRAT: Jurnal Seni Rupa, Vol 7 (3), 205-214.

Therik, J. A. (1989). Tenun Ikat dari Timur (Keindahan Anggun Warisan Leluhur). Jakarta: PT. Intermasa.

Wilson C, L. M. (1994). Textile Printing. London: Society of Dyers and Colourist.




DOI: http://dx.doi.org/10.26742/atrat.v8i3.1608

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 

Jurnal ATRAT | Journal of Visual Arts containing scientific works on Art Culture Studies which includes Fine Art, Craft, and Design

Gd. FSRD ISBI Bandung, Lt. 2A, Jl. Buahbatu No. 212 Bandung - 40265

Email: jurnalatrat@gmail.com