FUNGSI KALIGRAFI ARAB PADA MASJID-MASJID DI KOTA BANDUNG

Asep Miftahul Falah, Agus Cahyana, Deni Yana

Abstract


The art of Arabic calligraphy is the greatness of Islamic art, born in the midst of the world of architecture with great beauty. This can be evidenced in the ornate calligraphy diversity meets the mosques and other buildings in the city of Bandung, which is poured out in the chorus verses of the Glorious Quran, Hadith, or words of wisdom wise scholars. Similarly the mushaf-mushaf Quran written with various models of calligraphy smeared pattern of decorative motifs. This research aims to know the function of calligraphy on mosques located in the town of Bandung, by taking four mosques as research samples. The analysis in this study uses qualitative research methods with field research (fieldwork). The study also describes the functions of the Arabic calligraphy according to religious views that are associated with the function of Arabic calligraphy in the present era into a special section on the mosque. Conclusions in this study is that the function of calligraphy on a mosque in the city of Bandung for decoration and spriritual Messenger messages.

Keywords: Arabic Calligraphy, Islamic Art, Mosques

________________________________________________________________


Seni kaligrafi arab  merupakan kebesaran seni Islam, lahir di tengah-tengah dunia arsitektur dengan penuh keindahan. Ini dapat dibuktikan pada keanekaragaman hiasan kaligrafi yang memenuhi masjid-masjid dan bangunan yang lainya di Kota Bandung, yang ditumpahkan dalam paduan ayat-ayat Al-Quran yang mulia, hadist, atau kata-kata hikmah para ulama yang bijaksana. Demikian pula mushaf-mushaf Al-Quran banyak ditulis dengan berbagai model kaligrafi yang disapu corak-corak hias yang mempesona. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui fungsi kaligrafi pada masjid-masjid yang berada di kota Bandung, dengan mengambil empat masjid sebagai sampel penelitian. Analisa dalam penelitan ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan field research (penelitian lapangan). Penelitian ini juga menjelaskan tentang fungsi kaligrafi arab menurut pandangan agama yang dikaitkan dengan fungsi kaligrafi arab di jaman sekarang yang menjadi bagian khusus pada masjid. Kesimpulan dalam penelitian ini adalah bahwa fungsi kaligrafi pada masjid di Kota Bandung untuk dekorasi dan penyampai pesan spriritual.

Kata Kunci: Kaligrafi Arab, Seni Islam, Masjid


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26742/atrat.v4i3.368

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 

Jurnal ATRAT | Journal of Visual Arts containing scientific works on Art Culture Studies which includes Fine Art, Craft, and Design

Gd. FSRD ISBI Bandung, Lt. 2A, Jl. Buahbatu No. 212 Bandung - 40265

Email: jurnalatrat@gmail.com