KENDI SEBAGAI PENDUKUNG KEBUDAYAAN NUSANTARA

Khairul Mustaqin, Novita Wahyuningsih

Abstract


Vessel is an artefact from the past easily found in archaeological sites in Indonesia or Asia. Vessels have important roles and functions in society, especially traditional society. Vessel’s primary function is a water container. Its another function is an instrument to support cultural rites in the archipelago. As instruments to support cultural rites, vessels are used in almost all parts of Indonesia regions. Vessels also serve as instruments to support sociocultural and religious rites. Regarding their many functions, vessels must be maintaned to support various kinds of archipelago culture.

Keywords: Vessel, Pottery, Culture

___________________________________________________________________


Kendi merupakan artefak peninggalan masa lampau yang banyak ditemukan pada situs purbakala di Indonesia maupun di Asia. Kendi mempuyai fungsi dan peranan penting dalam kehidupan masyarakat, khususnya pada masyarakat tradisional. Fungsi utama dari kendi adalah sebagai wadah air minum, tetapi ada juga fungsi kendi yang lain, yaitu sebagai perlengkapan ritual kebudayaan yang ada di nusantara. Fungsi kendi sebagai pendukung ritual kebudayaan tidak sebatas pada ruang lingkup daerah tertentu, tetapi digunakan hampir di seluruh wilayah Indonesia. Kendi tidak hanya berfungsi sebagai wadah air semata, tetapi juga merupakan perlengkapan ritual sosial budaya, dan bahkan pada ritual keagamaan. Mencermati banyaknya fungsi kendi sebagai pendukung kebudayaan di nusantara ini, membuat kendi tidak dapat dipandang sebelah mata. Diperlukan segala daya dan upaya yang intensif agar kendi dapat terus menjadi pendukung di berbagai jenis kebudayaan nusantara.

Kata Kunci: Kendi, Gerabah, Kebudayaan


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26742/atrat.v3i3.373

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

 

Jurnal ATRAT | Journal of Visual Arts containing scientific works on Art Culture Studies which includes Fine Art, Craft, and Design

Gd. FSRD ISBI Bandung, Lt. 2A, Jl. Buahbatu No. 212 Bandung - 40265

Email: jurnalatrat@gmail.com