Wajah Indo dalam Iklan Tahun 1950an
DOI:
https://doi.org/10.26742/panggung.v26i2.171Abstract
ABSTRACT
Â
1950s society in Indonesia  was marked by the changing  social  class, at the  time  of the Dutch East Indies, indigenous groups or “inlander† as the lowest grade. After the independence war a large  number  of indigenous  people shifted  into  top class. That changes  was used  to advertise  the consumer  goods of international  campanies.  How was the  figure  of ideal  model advertised at that time? Through visual analysis  on consumer  goods advertisement  in newspa- pers published in the 1950s as well as an interview to the resource person, it was found that the visualization  of women as a model, were wearing  Indonesian  dress, but the structure  of the face and physical proportions were western  type. Admiration  for the beauty  of western  values  is used as a tool to persuade the target audience, indigenous on new high social class, the women of Indonesia,  especially  in West Java which is famous for the light-skinned girl and a beautiful face.
Â
Keywords : eurasian  face, visual persuasion, advertisement.
Â
Â
Â
Â
Â
ABSTRAK
Â
Dekade 1950an tatanan masyarakat di Indonesia ditandai dengan berubahnya kelas sosial, pada zaman Hindia Belanda, kelompok pribumi atau “inlander †sebagai kelas yang paling rendah, setelah perang kemerdekaan sejumlah besar orang pribumi bergeser menjadi kelas paling atas. Perubahan itu dimanfaatkan produsen untuk mengiklankan barang-barang konsumen produksi perusahaan internasional. Bagaimana figur ideal model iklan pada jaman itu? Melalui analisis visual pada iklan barang-barang konsumen di koran dan majalah yang diterbitkan pada tahun 1950an serta wawancara kepada narasumber, ditemukan bahwa visualisasi perempuan sebagai model iklan dengan cara berpakaian Indonesia, tapi struktur wajah dan proporsi tubuh bertipe Barat. Kekaguman terhadap nilai-nilai keindahan Barat digunakan sebagai alat untuk membujuk audiens target iklan, kelas sosial atas yang baru, para wanita Indonesia, khususnya di Jawa Barat yang terkenal dengan para gadis yang berkulit terang dan berwajah cantik.
Â
Kata kunci: wajah indo, persuasi visual, iklan koran.
References
Bedjo Riyanto
00 I k l a n Ko r a n d a n P e r u b a h a n
Masyarakat Di Jawa Masa Kolonial
(1870-1915), Yogyakarta : Penerbit
Tarawang.
Budi Setiyono
04 Reka Reklame : Sejarah Periklanan
I n d o n e s i a 1 7 7 4 - 1 9 8 4 , J a k a r t a :
Persatuan Perusahaan Periklanan In-
donesia dan Galangpress.
Didit Widiatmoko Suwardikun
, The Indonesian Characters Visualization
on Advertisements, Bandung : Pro-
ceeding International Conference on
Art & Design, ITB.
Didit Widiatmoko Suwardikun
12 , Ka ra kt er Vis ua l I kl an Cet ak Tah un
an Di Indonesia , Disertasi Pro-
gram Doktor. Bandung : Institut
Teknologi Bandung.
Dullah
56 Lukisan-lukisan koleksi Ir.Dr. Sukarno,
Peking, Republik Rakjat Tiongkok,
Pustaka Kesenian Rakjat Peking,
Hall & Lindzey
93 Teori-Teori Psikodinamik, Yogyakarta,
Penerbit Kanisius
Haryoto Kunto
86 Semerbak Bunga di Bandung Raya,
Bandung, Penerbit PT Granesia.
Lemaire, A.
77 Jacques Lacan, London, Routledge
& Kegan Paul, Ltd.
Merril, F.E., Eldredge, H.W.
56 Cu l t u re a n d S o ci e t y , E n g l e wo o d
Cliffs-New Jersey : Prentice Hall, Inc.
Riclef, H.C.,
91 S e j a r a h I n d o n e s i a M o d e r e n ,
Yogyakarta : Gajah Mada University
Press
Rose, Gillian,
01 Visual Methodologies, An Introduction
to the Interpretation of visual Materi-
als, London : Sage Publication.
Sudarsono Katam & Lulus Abadi
06 Al b u m B a n d o e n g Te m p o D o e l o e ,
Bandung, Nav Press Indonesia.
Wertheim, W.F.
56 Indonesian Society In Transition A
Study Of Social Change, Bandung :
Penerbit Sumurbandung.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
Penulis memiliki hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution License yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
Penulis dapat mengadakan perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya dalam jurnal ini.
Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (mis., Dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.