MAKNA FILOSOFIS MOTIF SENI UKIR REK PALEMBANG

Hudaidah Hudaidah, Lilis Trianti, Lisa Rukmana

Abstract


The wood carving motifs of Palembang, known as “rek,” have been a traditional craft since the era
of Srivijaya and continue to endure to this day. This craftsmanship holds high philosophical values
influenced by Hindu-Buddhist and Islamic cultures. Its uniqueness lies in the predominant use of golden
yellow color, and its carvings are exceptionally distinctive. The purpose of this writing is to unveil the
philosophical meanings embedded in the motifs of Palembang’s wood carvings. The central issue is to
explore the philosophical meanings of these motifs in Palembang’s wood carvings. This study employs a
historical research method, with heuristic, source criticism, interpretation, and historiography steps. The
tradition of wood carving art exhibits distinct characteristics and the uniqueness of various motifs, each
carrying different philosophical values. The research findings indicate that the various motifs found in
Palembang’s wood carvings hold profound philosophical meanings. For example, the motif of budding
bamboo shoots symbolizes that humans should be beneficial to others, and the golden color represents
triumph. Therefore, it is crucial to preserve this heritage for the younger generation so that they can
develop an appreciation for their local culture, strengthen personal values, and enhance their identity,
and self-awareness.

Keywords: Philosophical Meaning, Motif, Wood Carving, Typical of Palembang

References


Abdullah, M. A. (2021). Jejak Islamisasi di Negeri Palembang. Palembang: Amanah.

Abubakar, A., dkk. (2020). Oedjan Mas di Bumi Sriwijaya Bank Indonesia dan Heritage di Sumatera Selatan. Jakarta: Bank Indonesia Institute.

Akkapurlaura. (2015). “Pengembangan Motif Rantai, Tampuk Manggis, Pucuk Rebung, Siku Awan, dan Lebah Bergayut pada Kain Songket Melayu Riau” Seminar Nasional Cendekiawan 2015, Jakarta, Universitas Trisakti, 2015.

Ayatusa’adah & Dewi, (2017). Inventarisasi Tumbuhan Paku (Pteridophyta) Di Kawasan Kampus IAIN Palangka Raya Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Materi Klasifikasi Tumbuhan. Jurnal EduSains: Jurnal Pendidikan Sains & Matematika: 5 (2), 50.

Azzahra, F. (2021). Visualisasi Pucuk Rebung Pada Batik Kain Panjang. (S-1). Kriya Seni Jurusan Kriya, Fakultas Seni Rupa, Institut Seni Indonesia, Indonesia, Yogyakarta.

Edi, S., dkk. (2016). Ragam Hias Beberapa Masjid di Jawa : Kajian Sejarah Kebudayaan dan Semionetika. Mudra Jurnal Seni dan Budaya: 31 (2),158-166.

Farida, A. (2019). Fenologi Dan Karakterisasi Morfo-Agronomi Tanaman Bunga Matahari (Helianthus Annuus L.) Pada Kawasan Tropis. Jurnal Produksi Tanaman: 7 (5), 792–800.

Febriyanti, P. (2018). Tanaman Teratai Sebagai Inspirasi Penciptaan Motif Batik Tulis Dalam Kain Panjang. Kriya Seni Jurusan Kriya, Fakultas Seni Rupa, Institut Seni Indonesia, Indonesia, Yogyakarta.

Gun F., dkk. (2018). Malay Wood Carving: The Godang House At Koto Sentajo. Proceeding 4th Iciap: Design And Planning In Disruptive Era.

Hanita Binti Yusof. (2018). Identiti Ukiran Kayu Bagi Rumah Limas Johor. Tesis Fakulti Alam Bina Universiti Teknologi Malaysia, Malaysia.

Hawa, S. (2017). Pengaplikasian Corak Tradisional Ukiran Kayu Melayu Ke Dalam Seni Seramik Kontemporari. Sarawak: Universiti Malaysia Sarawak.

Herianto. 2016. Ragam Motif Flora Pada Candi Bumiayu Sebagai Sumber Pembelajaran Ips Terpadu (Sejarah) Di Sekolah Menengah Pertama Sriguna Palembang. Kalpataru: Jurnal Sejarah dan Pembelajaran Sejarah: 2 (1), 59.

Hudaidah. (2017). Perkembangan Tradisi Intelektual Di Kesultanan Palembang Darussalam (Studi Historis Tentang Warisan Pengetahuan Dan Teknologi Melayu Abad XVIII-XIX Masehi Dan Pelestariannya). (Dr.). UIN Raden Fatah Palembang, Indonesia, Sumatera Selatan.

Hudaidah. (2021). Manik-Manik Komoditas Dagang Sriwijaya. Makalah Kajian Museum TPKS.

I, Gusti N.S. (2017). Perubahan Kreatifitas Seni Sebuah Proses Simbolis dalam Kategori Sejarah. Mudra Jurnal Seni dan Budaya: 32(2), 38-47.

Ilham & Mubarat. (2021). Studi Kerajinan Ukiran Kayu Di Museum Negeri Sumatera Selatan Sebagai Manifestasi Budaya Masa Lampau. Jurnal Imajinasi: 5 (2), 13.

Jazuli, A. K. (2016). Tinjauan Mashlahah Terhadap Perlindungan Seni Ukir Melalui Indikasi Geografis. Jurisdictie: Jurnal Hukum Dan Syariah: 17 (1), 20-32.

Kunian & Hidayat. (2020). Makna Simbolik Ragam Hias Pada Rumah Limas Palembang. Sintaka Jurnal: 5 (2), 5.

Kuntowijoyo. (2003). Metodologi Sejarah. Yogyakarta: PT. Tiara Wicana Yogyakarta.

Mainur. (2016). Seni Ukir Rek Palembang Provinsi Sumatera Selatan. Sitakara Jurnal Pendidikan Seni & Seni Budaya: 1 (1), 1-14.

Marjuki. (2009). Studi Tentang Proses Pembuatan Karya Ukir Siswa Kelas XI Program Teknologi dan Desain Kayu di Sekolah Menengah Kejuruan Kriya Sahid Sukoharjo tahun Ajaran 2007/2008. (S-1). Universitas Sebelas Maret, Indonesia, Surakarta.

Miftahuddin. (2020). Metodologi Penelitian Sejarah Lokal. Yogyakarta : UNY Press.

Mubarak & Iswandi. (2019). Pesona Ukiran Kayu Khas Palembang Pada Al Quran Al Akbar Religi, Seni, dan Kearifan Lokal. Palembang: Indo Global Pustaka.

Nugroho, F. & Anwar. 2016. Identifikasi Motif Ukiran Pada Arsitektur Rumah Limas Palembang. Koridor Jurnal Arsitektur dan Perkotaan: 7 (2), 1.

Paramadhyaksa & Widya, I. 2016. Filosofi Dan Penerapan Konsepsi Bunga Padma Dalam Perwujudan Arsitektur Tradisional Bali. Jurnal Langkau Betang: 3 (1), 29.

Prabowo, A. R. (2016). Kajian Struktur Motif Ragam Hias Tradisional Jawa Sebagai Dasar Acuan Desain Kriya Kayu. Laporan Penelitian Institut Seni Indonesia (ISI) Surakarta, Indonesia, Surakarta.

Pratama, Y. 2019. Rumah Limas: Refleksi Sejarah Akulturasi Kebudayaan Masyarakat Sumatera Selatan. JHCJ: Jambura History And Culture Jurnal: 1 (1), 26-37.

Pratiwi, B.E. (2021). Motif Pucuk Rebung Pada Kain Tenun Songket Melayu Riau. (S-2). Pascasarjana Institut Seni Indonesia, Indonesia, Yogyakarta.

Rakhman, A. (2015). Arti Simbolis Dibalik Ornamen Rumah Limas Palembang. Ornamen Jurnal Kriya Isi Surakarta: 12 (1), 1-11.

Ratih, D. (2019). Nilai-Nilai Kearifan Lokal dalam Tradisi Misalin di Kecamatan Cimaragas Kabupaten Ciamis. Jurnal Istoria: 15 (1), 47.

Rustiyanti, S. dkk. (2013). Estetika Tari Minang dalam Kesenian Randai Analisis TekstualKontekstual. Jurnal Seni & Budaya Panggung: 23 (1), 46.

Salam, S. dkk. (2017). The Symbolic Meanings of Toraja Carving Motifs. Jurnal Panggung: 27 (3), 290.

Setiono, dkk. (2013). Identifikasi Morfologi Aksesi Srikaya (Annona Squamosa) di Gedangsari Gunungkidul. Jurnal Agrosains: 15 (2), 32-35.

Sri, A. W & Dwi H. (2014). Strategi Pengusaha Rek Palembang dalam Mempertahankan Kelangsungan Hidup Perusahaan dan Faktor-faktor yang Mempengaru-hinya. Jurnal Profit: 1( 2), 185-196.

Viatra, A. W., & Anggraini, R. W. (2018). Kerajinan Ukiran Kayu Di Palembang. Mudra Jurnal Seni Budaya: 33 (1), 48–59.

Wiana, K. (2004). Mengapa Bali disebut Bali. Denpasar: Paramita.

Zubir, Z, dkk. (2012). Bunga rampai sejarah Sumatera Selatan: Sumatera Selatan dalam kajian sosial dan ekonomi. Padang: BPSNT PadangPress.

Bunga Melati – Taksonomi, Morfologi, Jenis, Makna, Fakta Unik & Manfaat. diakses pada 10 Maret 2022 dari https://rimbakita.com/bunga-melati

Listiyani, D. A. (2009). Sejarah 1 : Untuk SMA/MA Kelas X. Jakarta: Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan nasional. diakses 10 Maret 2022 dari https://epaper.myedisi.com/bse/17561/index_70.html#page=2 Teratai; Bunga Matahari; Buah Srikaya. diakses 10 Maret 2022 dari https://id.wikipedia.org

Tunas Bambu. diakses 10 Maret 2022 https://dlhk.bantenprov.go.id/Tumbuhan Paku “Pteridophyta”: Pengertian, Ciri-ciri, Klasifikasi dan Daur Hidup. diakses 10 Maret 2022 dari https://www.atobasahona.com/2017/03/tumbuhanpaku-pengertian-ciri-klasifikasi-hidup.html




DOI: http://dx.doi.org/10.26742/panggung.v33i4.2921

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Statistik Pengunjung Jurnal Panggung


 Jurnal ini terlisensi oleh Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Editor Office:

Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LP2M)
Institut Seni Budaya Indonesia (ISBI) Bandung Gedung Rektorat Lantai 4
Jl. Buah Batu No. 212 Bandung 40116 
Email: penerbitan@isbi.ac.id or redaksi.panggung@gmail.com
Phone: 022 7314982 Fax: +022 7303021