Dari Tari ke Musik: Pembentukan Musik Suita Pada Era Musik Barok

Pola Martiana

Abstract


ABSTRACT

Suite as a musical form was composed by many Baroque composers. It was built and based on dances which is popular in the Renaissance or Baroque eras. This paper tries to understand the way composers adapt one form of art to another form, that is from dance to music, which is widely known as ecranisation. To grasp it in depth, this paper firstly describes what dance musics consist in suite. Secondly, it describes the dances which form the dance music. To make it clear, it also describes the essence of dance that makes it possible the transformation from dance to music. The result shows that the transformation does happen because of the abstract essence in dance was transformed into notes in music. This process is revealed by using the method of phenomenology of Maurice Merleau- Ponty.

Keywords: music, dance, suite, ecranisation, inspiration, transformation, movement, note


ABSTRAK

Musik suita yang banyak digubah pada era musik Barok dibangun dari sejumlah gerakan musik yang berasal-usul dari tari-tari yang populer di era Renaisans/ Barok. Tulisan ini berusaha memahami bagaimana komponis mengalihwahanakan seni yang ada: dari tari ke musik. Untuk memahami kejadian itu, penulis memaparkan gerakan musik apa saja yang terdapat di dalam suita, setelah itu dipaparkan tari-tari yang menjadi sumber inspirasi komponis. Setelah didapatkan gambaran lengkap mengenai musik dan tari yang relevan, perlulah dipahami apa yang terdapat di dalam tari sehingga bisa diserap oleh komponis untuk kemudian dikeluarkan kembali dalam bentuk musik. Dari paparan itu terlihatlah bahwa transformasi dari tari ke musik hanya mungkin karena adanya transformasi gagasan abstrak yang terdapat di dalam tari untuk kemudian diekspresikan dalam bentuk nada-nada, dan hal itu semua hanya bisa dipahami dengan menggunakan metode fenomenologi dari Maurice Merleau-Ponty.

Kata kunci: musik, tari, suita, alih wahana, inspirasi, transformasi, gerakan, nada


Full Text:

PDF

References


Cooper, David (ed.)

A Companion to Aesthetics. Oxford: Blackwell Publishers

Cerbone, David R.

Merleau-Ponty and the phenomenology of embodiment dlm. Understanding Phenomenology. Chesham, Bucks: Acumen

Dickie, George

Aesthetic: An Introduction. Indianapolis, Indiana: The Bobbs-Merrill Company, Inc.

Horst, Louis

Pre-Classic Dance Forms: The Pavan, Minuet, Galliard, Allemand, and 10 Other Early Dance Forms. Princeton, New Jersey: A Dance Horizons Book

Merleau-Ponty, Maurice

Phenomenology of Perception. Phnomnologie de la perception [1945]). Trans. Colin Smith. London & New York: Routledge

McFee, Graham

Understanding Dance. New York: Routledge

Rebling, Eberhard

Tanz der Vlker: Folkloreballett Heute. Berlin: Henschelverlag Kunst und Gesellschaft

Saw, Ruth L.

Aesthetic: An Introduction. London & Bassingstoke: The Macmillan Press Ltd.

Scruton, Roger

The Aesthetic Understanding. Manchester: Carcanet Press




DOI: http://dx.doi.org/10.26742/panggung.v25i4.47

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Statistik Pengunjung Jurnal Panggung


 Jurnal ini terlisensi oleh Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Editor Office:

Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LP2M)
Institut Seni Budaya Indonesia (ISBI) Bandung Gedung Rektorat Lantai 4
Jl. Buah Batu No. 212 Bandung 40116 
Email: penerbitan@isbi.ac.id or redaksi.panggung@gmail.com
Phone: 022 7314982 Fax: +022 7303021