Fesyen Akademik sebagai Alternatif Kebaruan dalam Budaya Populer

Lois Denissa

Abstract


ABSTRACT

Fashion is not enough just to act as a protective body for weather,disease disorders,neatness and decency reasons. Fashion in its development has proven to be a medium of communication that expresses taste, attitude, gender, identity, trend, ethnicity, social class and culture. Research that uses analytical descriptive method has expanded the communicative function of fashion. The mass media has become a synergistic industrial agent in giving persuasion to modern women both in the city and region. Women tend to be enamored with the flow of ads in order to appear up to date and fetish ideal body like women in advertising. Advertising modelsare always displayed with beautiful, charming features highlight the sensual body. The academic fashion that puts research and creativity as the basis of work has countered the fashion advertising. Academic fashion contributes to popular culture by creating innovation that inspire modern women with layered messages.

Keywords: AcademicFashion, Communication,Layered Message , Popular Culture

ABSTRAK

Fesyen sebagai busana tidak cukup hanya berperan sebagai pelindung tubuh atas gangguan cuaca dan penyakit, atau alasan kerapian dan kesopanan. Fasyen dalam perkembangannya terbukti telah menjadi media komunikasi yang mengungkapkan selera, sikap, gender, identitas, tren, etnisitas, kelas sosial dan budaya. Penelitian yang menggunakan metode diskriptif analitis ini memperlebar fungsi komunikatif fesyen. Media massa telah menjadi agen industri yang sinergis dalam memberi bujuk rayu kepada perempuan modern baik di kota maupun di daerah. Perempuan cenderung terpikat mengikuti arus iklan agar dapat tampil up to date dan menggemari pemujaan akan tubuh yang ideal layaknya perempuan dalam iklan. Model iklan selalu disiasati dengan paras cantik, menawan dan menonjolkan tubuh yang sensual. Fesyen akademik yang menempatkan penelitian dan kreativitas sebagai basis berkarya telah membantah fesyen iklan. Fesyen akademik ikut mengisi budaya popular dengan menciptakan kebaruan yang mampu menginspirasi perempuan modern dengan pesan yang berlapis.

Kata Kunci: Budaya Populer, Fesyen Akademik, Komunikasi, Pesan Berlapis

 


Full Text:

PDF

References


Daftar Pustaka

Barnard, M. (1996).FesyenAs Communication. Diterjemahkan oleh Idi Subandy Ibrahim. 2011. Fesyen Sebagai Komunikasi: Cara Mengkomunikasikan Identitas Sosial, Seksual, Kelas dan Gender Jalasutra.Yogyakarta: Jalasutra.

Baudrillard, J. (1987). The Ecstacy of Communication. New York: Semiotext(e)

Baudrillard, J. (1998). The Consumer: Myths and Structure. London: Sage publication Ltd.

Bordo, S. (1993).Material Girl, The Effacements of Postmodernism Culture, dalam C. Schwichtenberg (ed.). Madonna Connection. NSW: Allen & Unwin.

Eco, U. (1976). Travel in Hyper-Reality. Diterjemahkan oleh Iskandar Zulkarnaen.2004. Tamasya dalam Hiperealitas. Yogyakarta: Jalasutra.

Ibrahim, I.S. (2011). Budaya Populer Sebagai Komunikasi: Dinamika Popscape dan Mediascape di Indonesia Kontemporer. Yogyakarta: Jalasutra.

Indonesia Trend Forecasting. (2014). Re+habitat Trend Forecasting 2015/2016. Rawamangun: BD+A Design

Piliang, Y. A. (1993). Memahami Kode-kode Gaya Posmodern. Makalah Ceramah di Balai Pertemuan Ilmiah, ITB. Bandung ( 29 April).

Yudhistira, D. (2014).Fetisisme Ras Kaukasoid dan Ras Mongoloid sebagai Strategi Pemasaran dalam Sinetron Indonesia.Panggung, 24(4), 365-375.

Warhani, A. (2016). Representasi Perempuan Indonesia melalui Artikel Mode pada Majalah Femina. Panggung, 26 (4), 336-350.

Webiste/laman:

Image iklan busana di mall Juni 15, 2018, from https://1.soompi.io/wpcontent/blogs-.dir/8/files/2014/07/suzy-800x450.png:

Image iklan busana denim di mall Juni 16, 2018,from https://i.pinimg.com/originals/94/86/db/ 9486dbb874aa47ad122b056a8898197e.jpg

Image iklan deodorant Rexna di mall Juni 17, 2018, from https://scontent-lga3-1.cdninstagram.com/ vp/ ed5feb437b8239947be044d2ae547e4f/

BAB9EA8/t51.288515/e15/10296976 62083 528002713 1380553800_n.jpg?ig cache key=NzE1OTMxNTM3NzYxNTc2OTA1.2

Image iklan busana dan sepatu sneaker di mall Juni 17,2018,from http://ciricara.com/wp-content/ uploads/2013/08/20/wanita-tampil-feminin.jpg

Image iklan busana hijab di mall Juni 20, 2018, from https://www.kriya.co.id/sites/default/files/u14596/797.jpg




DOI: http://dx.doi.org/10.26742/panggung.v29i2.906

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.26742/panggung.v29i2.906.g580

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexs Journal


Print ISSN: 0854-3429 (Media Cetak) 
Online ISSN: 2502-3640 (Media Online) 


Statistik Pengunjung Jurnal Panggung


 Jurnal ini terlisensi oleh Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Editor Office:

Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LP2M)
Institut Seni Budaya Indonesia (ISBI) Bandung Gedung Rektorat Lantai 4
Jl. Buah Batu No. 212 Bandung 40116 
Email: penerbitan@isbi.ac.id or redaksi.panggung@gmail.com
Phone: 022 7314982 Fax: +022 7303021