Komik sebagai Media Pembelajaran Konsep English Tenses dan Aspect

Irma Rachminingsih, Wildan Hanif

Abstract


ABSTRACT
One of the main difficulties faced by EFL learners in Indonesia is related to grammar, especially the
concept of tense and aspect. Today, as we live in a digital era where people are surrounded by visual
stimulation, the concept of tense and aspect in English might be comprehended better by students if it is
delivered through visuals. Regarding this, the research is aimed at teaching the concept of English tenses
and aspects through a comic book. It was conducted at ISBI Bandung by using qualitative method. Prior
to designing comic, problem and need analysis were done to identify the problem and its solution. The
comic story is divided into three parts, namely (1) the explanation of English tense and aspect theory; (2)
the application of English tense and aspect in college students’ daily life; (3) the application of English
tense and aspect in a story of an Indonesian heroine: R.A. Kartini
Keywords: English tense, aspect, comics
ABSTRAK
Salah satu kesulitan terbesar yang dihadapi pembelajar bahasa Inggris di Indonesia berkaitan
dengan tata bahasa, khususnya konsep tense dan aspect. Kesulitan yang dihadapi pelajar bahasa
Inggris di Indonesia terkait tense dan aspect salah satunya disebabkan perbedaan sistem tense
antara bahasa Inggris dan bahasa Indonesia. Saat ini, mengingat kita hidup di era digital dimana
manusia dikelilingi oleh stimulasi visual, konsep tense dan aspect sepertinya akan lebih mudah
dipahami oleh siswa apabila konsep ini diajarkan melalui visual. Oleh karena itu, penelitian ini
bertujuan untuk mengajarkan konsep tense dan aspect di dalam bahasa Inggris melalui sebuah
komik. Studi ini dilakukan di ISBI Bandung dengan menggunakan metode kualitatif. Sebelum
merancang komik, analisis masalah dan kebutuhan dilakukan untuk mengidentifikasi masalah
dan solusinya. Cerita komik dibagi ke dalam tiga bagian, yaitu (1) penjelasan teori tense dan
aspect di dalam bahasa Inggris; (2) penerapan tense dan aspect di dalam kehidupan sehari-hari
mahasiswa; (3) penerapan tense dan aspect di dalam kisah seorang pahlawan wanita Indonesia:
R.A. Kartini.
Kata Kunci: : English tense, aspek, komik


Full Text:

PDF DOWNLOAD

References


Daftar Pustaka

Afton Schwertner, B.S. (2008). Motivating

Reluctant Readers through Graphic

Novels: An Action Research Project.

A thesis. Texas Tech University.

Available at: http://citeseerx.ist.psu.

edu/viewdoc/d?doi=10.1.1.879.8231&re

p=rep1&type=pdf

Akil, M. (2009). Aspek Adverbia Waktu Dan

Kala Dalam Bahasa Inggris dan Bahasa

Indonesia (Aspect, Adverb of Time,

and Tenses in English & Indonesian).

Sawerigading, 15(3), 329-335.

Ambaryani & Airlanda, G.S. (2017).

Pengembangan Media komik untuk

efektivitas dan meningkatkan hasil

belajar kognitif materi perubahan

lingkungan fisik. Jurnal pendidikan

Surya Edukasi (JPSE), 3(1), 19-28.

Burke, Brian Patrick. (2013). Theses and

Dissertations (All).92. Using Comic

Books and Graphic Novels to Improve

and Facilitate Community College

Students’ Literacy. Indiana University

of Pennsylvania. Available at:https://

knowledge.library.iup.edu/etd/92

Daryanto,D. (2013). Media Pembelajaran

Peranannya Sangat Penting dalam

Mencapai Tujuan Pembelajaran.

Yogyakarta: Gaya medi.

Deterding, D.H., & Poedjosoedarmo, G.R.

(2001). The Grammar of Engslih:

Morphology of Syndtax for English

Teachers in Southeast Asia. Singapore:

Prentice Hall.

Ellis, R. (1997). Second Language Acquisition.

Oxford, Oxford University Press.

Hackmack, Susanne. (1991). “Reichenbach’s

Theory of Tense and Its Application to English”. University of Malta, Malta.

Jones, Evan. (2010). The Use of Comic Book

Style Reading Material in an EFL

Extensive Reading Program: A Look at

the Changes in Attitude and Motivation

to Read in English in a Japanese

University. Language Education

in Asia, 1(1), 228-241, Available at:

http://www.leia.org/LEiA/LEiA%20

VOLUMES/Download/LEiA_V1_2010/

LEiA_V1_19_Jones_The_Use_of_

Comic_Book_Style_Reading_Material_

in_an_EFL_Extensive_Reading_

Program.pdf

Klein, Wolfgang (1995). A Simplest Analysis

of the English Tense-Aspect System. In:

Riehle, Wolfgang/Keiper, Hugo (eds.).

Proceedings of the Anglistentag 1994.

Tübingen: Niemeyer. 139-151.

Latifah, D. & Milyartini, R. (2017). Development

of Vocal Teaching Materials Based

on Keroncong Singing Ornaments to

Strengthen Western Vocal Techniques.

Jurnal Panggung. 27(4), 334-343.

Maisari, L. (2011). Some Difficulties Faced by

The Students in Learning The Present

Perfect Tense: A Case Study at the

Third Year of SMP Puspita Bangsa

Ciputat. (Undergraduate thesis), Sarif

Hidayatullah State Islamic University,

Indonesia, Jakarta.

Nugraheni, N. (2017). Penerapan Media

Komik pada Pembelajaran Matematika

di Sekolah Dasar. Jurnal Refleksi

Edukatika, 7(2), 111-117. Diunduh

http://jurnal.umk.ac.id/index.php/RE

Nurannisaa P.B., S. (2017). Menghadapi

Generasi Visual: Literasi Visual untuk

Menstimulasi Kemampuan Berpikir

dalam Proses Pembelajaran. Jurnal

Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah

Dasar, 1 (2a), 48-59.

Rahmawati, U. (2019). An Analysis of the

Difficulties Faced by The Students in

Learning Simple Past Tense in Eight

Grade of SMPN 1 BAKI In The Academic

Year of 2018/2019. (Undergraduate

thesis), School of Teacher Training and

Education, Muhammadiyah University

of Surakarta, Indonesia, Solo.

Rokhayani, A. (2014). The Use of Comic

Strips As An English Teaching Media

For Junior High School Students.

Language Circle Journal of Language

and Literature, VIII, 143-149.

Samsuri, Samsuri. (1981). Analisis Bahasa.

Jakarta: Erlangga.

Sastra Negara, H. (2014). Penggunaan

Komik Sebagai Media Pembelajaran

Terhadap Upaya Meningkatkan Minat

Matematika Siswa Sekolah Dasar (SD/

MI). Jurnal Terampil 3(3), 66-76.

Savitri, A. I. (2018). Strip Komik: Alat Bantu

Pengajaran yang Menarik bagi

Pembelajar Pemula dalam Kelas

Percakapan. Prosiding Seminar

Nasional Struktural, 188-197. Diunduh

dari https://prosiding-2018.struktural.

dinus.ac.id/media/274173-stripkomik-

alat-bantu-pengajaran-yang-me6f24383.

pdf

Shaikh, A. Dawn., Fox, Daug., Chaparro,

Barbara S. (2007). The Effect of

Typeface on the Perception of Email.

Usability News (SURL) 9(1). Available

at: http://works.bepress.com/barbarachaparro/

/

Sundari, Y. & Rachminingsih, I. (2015). Model

Pembelajaran Post-Method Pedagogy

Mahasiswa Perguruan Tinggi Seni

Pada Mata Kuliah Bahasa Inggris.

Jurnal Panggung, 25(2), 112-120.

Supriatna, Supriatna. (2015). Makna Tanda

Komunikasi Intrapersonal Dalam

Sketsa: Studi Kasus Pada Karya Studi

Dua Maestro. 25(4), 431-445.

Surya, W. Agung S., A. Cahyadi,J. (2016).

Perancangan Komik Strip Sebagai

Media Layanan Untuk Bijak Dalam

Bersosial Media. Jurnal Desain.

Taubrani, Primadi. (2012). Bahasa Rupa.

Bandung: Penerbit Kelir.

Waluyanto, Heru Dwi. (2005). Komik

Sebagai Media Komunikasi Visual

Pembelajaran. Jurnal Desain

Komunikasi Visual, 7(1), 45-55.

Widianingsih, N. K.A. & Gulo, I. (2016).

Grammatical Difficulties Encountered

by Second Language Learners of

English. Proceedings of the Fourth

International Seminar on English

Language and Teaching, 141-145.

Wurianto, Eko. (2009). Komik Sebagai Media

Pembelajaran. (Online), http://www.

eurekapenddidikan.com/2015/02/

komik-sebagai-media-pembelajaran.

html, diakses pada 21 Januari 2017.

Quirk, Randolph & Greenbauum, Sidney. (1976). A University Grammar of

English. Longman.




DOI: http://dx.doi.org/10.26742/panggung.v30i1.1135

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Statistik Pengunjung Jurnal Panggung


 Jurnal ini terlisensi oleh Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Editor Office:

Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LP2M)
Institut Seni Budaya Indonesia (ISBI) Bandung Gedung Rektorat Lantai 4
Jl. Buah Batu No. 212 Bandung 40116 
Email: penerbitan@isbi.ac.id or redaksi.panggung@gmail.com
Phone: 022 7314982 Fax: +022 7303021