Pengaruh Sinergi Foto Profil Media Jejaring Sosial dalam Meningkatkan Personal Branding
DOI:
https://doi.org/10.26742/panggung.v28i1.232Abstract
The development of information technology and social media nowadays has increased the importance level of online self-image. This research aims to acknowledge the variety of social media that has been used to improve personal branding and its effects to the respondent. The case study of this research is students and alumni of FSRD Trisakti University. This research uses a quantilative that is combination of the quantitative method and the qualitative method. A quantitative method contributed in defining the pattern of profile picture usage by the students and alumni of FSRD Trisakti University to form the personal branding. A qualitative method contributed in giving an explorative description of visual language in those social media profile pictures. The result of this research is that the personal branding of the respondents can be increased by (1) showing the respondents’ passion using the photo object and activity, (2) having an understanding about respondents’ self-image, (3) showing the image repeatedly and consistently, and (4) using various social media as their functions and objectives.
Keywords: synergy, social media, profile picture, personal branding
ABSTRAKPerkembangan teknologi informasi dan media jejaring sosial saat ini menyebabkan pentingnya pencitraan diri di media online. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ragam media jejaring sosial yang digunakan untuk pembentukan personal branding dan pengaruh sinergi tersebut pada responden. Studi kasus pada penelitian ini adalah mahasiswa dan alumni FSRD Universitas Trisakti. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode kuantilatif, yang memadukan metode kuantitatif dan kualitatif. Metode kuantitatif untuk mendefinisikan pola penggunaan foto profil responden dalam upaya pembentukan personal branding, sedangkan metode kualitatif memberikan deskripsi eksploratif tentang bahasa visual yang digunakan pada foto profil media jejaring sosial tersebut. Hasil penelitian ini adalah untuk meningkatkan pembentukan personal branding responden dapat dilakukan dengan cara (1) menampilkan minat pada foto profil dengan menggunakan objek foto sesuai minat tersebut, (2) memiliki kesadaran akan citra diri individu, (3) menampilkan secara konsisten dan berulang, dan (4) menggunakan beragam media jejaring sosial sesuai dengan fungsi dan tujuannya.
Kata kunci: sinergi, jejaring sosial, foto profil, personal branding
References
Berger, A. A. (2007). Seeing is Believing. An Introduction to Visual Communication. Third Edition. New York: McGraw-Hill.
Datoem, A. (2013). Foto-Etnografi dalam Proses Penciptaan Karya Seni Fotografi. Panggung.23 (2), 153-170.
Ensslin, A. dan Muse, E. (2011). Creating Second Lives, Community, Identity, and Spatiality as Construction of the Virtual. London: Routledge.
Franzia, E. (2015). Pengaruh Foto Profil dan Cover pada Jejaring Sosial Facebook dalam Membangun Personal Branding, Studi Kasus Mahasiswa dan Alumni FSRD Universitas Trisakti. Humaniora, 6 (3), 382-394.
Gunarti W.W.,W., Piliang, Y. A., Syarief, A. (2013). Wacana Visual Talks Show ‘Mata Najwa’: Melihat Bahasa Tubuh Partisipan sebagai Kekuatan Visual. Panggung. 23 (4), 369-385.
Iskandar, A., Sobarna, C., Mulyana, D., Risagarniwa, Y. Y. (2014). Kajian Budaya Fotografi Potrait dalam Wacana Personalitas. Panggung, 24 (3), 308-315.
McNally, D., dan Karl D. S. (2009).Be Your Own Brand, a Breakthrough Formula for Standing Out from the Crowd, Berret-Koehler Publishers, pdf.
Nasrullah, R. (2012). Komunikasi Antarbudaya, di Era Budaya Siber. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Nn. (2015). In Indonesia, Social Networking Tops List of Digital Activities. Retrieved July 17, 2016, from http://www.emarketer.com/Article/Indonesia-Social-Networking-Tops-List-of-Digital-Activities/1012582.
Nn. (2016). Indonesia Social Media Trend 2016, Free Survey Report Jajak Pendapat. Retrieved July 17, 2016, from http://blog.jakpat.net/indonesia-social-media-trend-2016-free-survey-report/
Sutrisna, M., dan Sabana, S. (2015). Representasi Foto Keluarga: Ekspresi Seni Kontemporer pada Abad ke-21. Panggung, 25 (3), 279-291.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
Penulis memiliki hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution License yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
Penulis dapat mengadakan perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya dalam jurnal ini.
Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (mis., Dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.