Pengaruh Sinergi Foto Profil Media Jejaring Sosial dalam Meningkatkan Personal Branding

Elda Franzia

Abstract


ABSTRACT

The development of information technology and social media nowadays has increased the importance level of online self-image. This research aims to acknowledge the variety of social media that has been used to improve personal branding and its effects to the respondent. The case study of this research is students and alumni of FSRD Trisakti University. This research uses a quantilative that is combination of the quantitative method and the qualitative method. A quantitative method contributed in defining the pattern of profile picture usage by the students and alumni of FSRD Trisakti University to form the personal branding. A qualitative method contributed in giving an explorative description of visual language in those social media profile pictures. The result of this research is that the personal branding of the respondents can be increased by (1) showing the respondents’ passion using the photo object and activity, (2) having an understanding about respondents’ self-image, (3) showing the image repeatedly and consistently, and (4) using various social media as their functions and objectives.

Keywords: synergy, social media, profile picture, personal branding

 ABSTRAK

Perkembangan teknologi informasi dan media jejaring sosial saat ini menyebabkan pentingnya pencitraan diri di media online. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ragam media jejaring sosial yang digunakan untuk pembentukan personal branding dan pengaruh sinergi tersebut pada responden. Studi kasus pada penelitian ini adalah mahasiswa dan alumni FSRD Universitas Trisakti. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode kuantilatif, yang memadukan metode kuantitatif dan kualitatif. Metode kuantitatif untuk mendefinisikan pola penggunaan foto profil responden dalam upaya pembentukan personal branding, sedangkan metode kualitatif memberikan deskripsi eksploratif tentang bahasa visual yang digunakan pada foto profil media jejaring sosial tersebut. Hasil penelitian ini adalah untuk meningkatkan pembentukan personal branding responden dapat dilakukan dengan cara (1) menampilkan minat pada foto profil dengan menggunakan objek foto sesuai minat tersebut, (2) memiliki kesadaran akan citra diri individu, (3) menampilkan secara konsisten dan berulang, dan (4) menggunakan beragam media jejaring sosial sesuai dengan fungsi dan tujuannya.

Kata kunci: sinergi, jejaring sosial, foto profil, personal branding


Full Text:

PDF

References


Berger, A. A. (2007). Seeing is Believing. An Introduction to Visual Communication. Third Edition. New York: McGraw-Hill.

Datoem, A. (2013). Foto-Etnografi dalam Proses Penciptaan Karya Seni Fotografi. Panggung.23 (2), 153-170.

Ensslin, A. dan Muse, E. (2011). Creating Second Lives, Community, Identity, and Spatiality as Construction of the Virtual. London: Routledge.

Franzia, E. (2015). Pengaruh Foto Profil dan Cover pada Jejaring Sosial Facebook dalam Membangun Personal Branding, Studi Kasus Mahasiswa dan Alumni FSRD Universitas Trisakti. Humaniora, 6 (3), 382-394.

Gunarti W.W.,W., Piliang, Y. A., Syarief, A. (2013). Wacana Visual Talks Show ‘Mata Najwa’: Melihat Bahasa Tubuh Partisipan sebagai Kekuatan Visual. Panggung. 23 (4), 369-385.

Iskandar, A., Sobarna, C., Mulyana, D., Risagarniwa, Y. Y. (2014). Kajian Budaya Fotografi Potrait dalam Wacana Personalitas. Panggung, 24 (3), 308-315.

McNally, D., dan Karl D. S. (2009).Be Your Own Brand, a Breakthrough Formula for Standing Out from the Crowd, Berret-Koehler Publishers, pdf.

Nasrullah, R. (2012). Komunikasi Antarbudaya, di Era Budaya Siber. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Nn. (2015). In Indonesia, Social Networking Tops List of Digital Activities. Retrieved July 17, 2016, from http://www.emarketer.com/Article/Indonesia-Social-Networking-Tops-List-of-Digital-Activities/1012582.

Nn. (2016). Indonesia Social Media Trend 2016, Free Survey Report Jajak Pendapat. Retrieved July 17, 2016, from http://blog.jakpat.net/indonesia-social-media-trend-2016-free-survey-report/

Sutrisna, M., dan Sabana, S. (2015). Representasi Foto Keluarga: Ekspresi Seni Kontemporer pada Abad ke-21. Panggung, 25 (3), 279-291.




DOI: http://dx.doi.org/10.26742/panggung.v28i1.232

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Statistik Pengunjung Jurnal Panggung


 Jurnal ini terlisensi oleh Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Editor Office:

Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LP2M)
Institut Seni Budaya Indonesia (ISBI) Bandung Gedung Rektorat Lantai 4
Jl. Buah Batu No. 212 Bandung 40116 
Email: penerbitan@isbi.ac.id or redaksi.panggung@gmail.com
Phone: 022 7314982 Fax: +022 7303021