Regenerative-Relational Tritangtu: Sundanese Triadic Transformation Model

Wanda Listiani, Heddy Shri Ahimsa-Putra, GR LonoLastoroSimatupang, Yasraf Amir Piliang Amir Piliang

Abstract


ABSTRACT

 

Tritangtu or Trinity mindset is a Sundanese and Minang community cosmology that consists of three entities (three patterns). Tritangtu as the local wisdom is also underlying the creative actors mental structure on making their works either in the form of performance, artifacts philosophy value, or in other cultural products in Indonesian community. This study used ethnographic method with data collection techniques were participant observation in-depth interviews and documentation. The object of study is the creative actors practice at the design field in Bandung.

The result of study pointed out the Sundanese Tritangtu transformation from the permanent struc- ture to dynamic structure. The change in the structure is determined by the relation between the de- sign elements forming structure with the global market segmentation. Lending Sundanese identity markers, especially the folk culture or the past traditions is regenerative efforts to harmonize the three patterns in encountering and winning the free-market competition in Indonesia.

 

Keyword:  Tritangtu, Sundanese Triadic Transformation ModelAbstrak

 

Tritangtu atau pola pikir tritunggal merupakan kosmologi masyarakat Sunda dan Minang yang terdiri dari tiga entitas (pola tiga). Tritangtu sebagai kearifan lokal juga melatarbelakangi struktur mental pelaku kreatif dalam membuat karya baik berupa pertunjukan, nilai filosofi artefak mau- pun produk budaya lainnya di masyarakat Indonesia. Penelitian ini menggunakan metode etnografi dengan teknik pengumpulan data observasi partisipasi, wawancara mendalam dan dokumentasi. Obyek penelitian ini adalah praktik pelaku kreatif di bidang desain di Bandung. Hasil penelitian ini menunjukkan adanya transformasi tritangtu Sunda dari struktur yang tetap menjadi struktur dinamis. Perubahan struktur ini ditentukan oleh relasi antar struktur pembentuk unsur desain de- ngan segmentasi pasar global. Peminjaman penanda identitas Sunda khususnya budaya rakyat atau tradisi masa lalu merupakan upaya regeneratif dalam usahanya untuk harmonisasi pola tiga dalam menghadapi dan memenangkan persaingan pasar bebas di Indonesia.

 

Kata kunci : Tritangtu, Model Transformasi Triadic Sunda

 


Full Text:

PDF

References


Ajip Rosidi

Kearifan Lokal dalam Perspektif Budaya Sunda, Bandung: Kiblat Buku Utama

Alex Sobur

Semiotika Komunikasi, Bandung: Remaja Rosdakarya

HeddyShriAhimsa-Putra.

Strukturalisme Levi-Strauss: Mi- tos dan Karya Sastra, Yogyakarta : Galang Press

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich2008

Reading Hegel : The Introductions, Edited by Aakash Singh and Rimina Mohapatra, Melbourne : re.press

Jakob Sumardjo

Sunda: Pola Rasionalitas Budaya, Bandung: Kelir

Estetika Paradoks. Edisi Revisi, Bandung: SunanAmbu

Filsafat Seni, Bandung: ITB

Leo, Racuh

Hegel and The Human Spirit : A Translation of The Jena Lectures on The Philosophy of Spirit (1805-6) with Commentary, Detroit: Wayne State University Press

Noth, Winfried

Handbook of Semiotics, Blooming- ton: Indiana University Press

Undang A Darsa.

“Menelusuri Panorama Keag- amaan Masyarakat Sunda†da- lam Seminar Nilai-Nilai Sunda Wiwitan, Universitas Padjadjaran, Jatinangor 15 Juni 2011




DOI: http://dx.doi.org/10.26742/panggung.v23i2.91

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Statistik Pengunjung Jurnal Panggung


 Jurnal ini terlisensi oleh Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Editor Office:

Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LP2M)
Institut Seni Budaya Indonesia (ISBI) Bandung Gedung Rektorat Lantai 4
Jl. Buah Batu No. 212 Bandung 40116 
Email: penerbitan@isbi.ac.id or redaksi.panggung@gmail.com
Phone: 022 7314982 Fax: +022 7303021