Transposisi Kreatif Gerak Wayang Makidhipuh dalam Film Setan Jawa Karya Garin Nugroho

Agustina Kusuma Dewi

Abstract


Abstract: Garin Nugroho's ‘Setan Jawa’  is a performance film that carries a large narrative background to the story is the beginning of the 20th century in Java. With the accompaniment of live music by Rahayu Supanggah, the film was first released in 2016, and until 2020 a world tour is scheduled. 'Movement' becomes important in this film, which is a silent cross-disciplinary film, which combines dance and puppet shadows. The 'Movement' in the film ‘Setan Jawa’ gives a certain cultural meaning, that is Javanese culture, which arises through visual movement’ code, a creative transposition adapted from the wayang. Using a case study approach, supported by visual data analysis in the form of ‘Setan Jawa’ film documentation and referential data in the form of movement’ classifications in puppet shadows (Roger Long, 1979), this study produced findings that there were creative puppet movement transpositions made in the film ‘Setan Jawa’, i.e. Makidhipuh's movement. This finding reinforces the importance of adaptation and collaboration in the performing arts in the era of visual onslaught in order to maintain local culture. 

Keywords: film setan jawa, movement code, puppet movement

Abstrak: ‘Setan Jawa’ karya Garin Nugroho merupakan film pertunjukan yang mengangkat narasi besar latar belakang cerita adalah awal abad ke-20 di Jawa. Dengan iringan musik live buatan Rahayu Supanggah, film ini pertama kali dirilis tahun 2016, dan hingga tahun 2020 dijadwalkan tur keliling dunia. ‘Gerak’ menjadi penting dalam film yang merupakan film bisu silang disiplin ini, yang diantaranya memadukan seni tari dan wayang. ‘Gerak’ pada film ‘Setan Jawa’ memberikan makna kultural tertentu, yaitu kultur Jawa, termunculkan melalui kode gerak visual, sebuah transposisi kreatif diadaptasi dari gerak wayang kulit. Menggunakan pendekatan studi kasus, didukung analisis data visual berupa dokumentasi Film ‘Setan Jawa’ dan data referensial berupa klasifikasi gerak pada wayang (Roger Long, 1979), penelitian ini menghasilkan temuan bahwa ada transposisi gerak wayang yang dilakukan secara kreatif pada film ‘Setan Jawa’, salah satunya, gerak Makidhipuh. Temuan ini menguatkan pentingnya adaptasi dan kolaborasi dalam seni pertunjukan di era gempuran visual agar dapat memertahankan budaya lokal.

Kata kunci: film setan jawa, kode gerak, gerak wayang


References


Belasunda, R. et al. (2014). Hibriditas Medium pada Film Opera Jawa Karya Garin Nugroho sebagai Sebuah Dekonstruksi. ITB J. Vis. Art & Des, 6 (2), 108-129.

Bordwell, D., Thompson, K. (1997). Film Art: An Introduction, 5th Edition. New York: The McGraw-Hill Companies.

Deleuze, G. (1986). Cinema 1 The Movement-Image. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Dewi, A.K. (2019). Pengembangan Kompetensi Multiliterasi Desain Berbasis Pada Penerapan Tradisi Komunikasi Di Era Indonesia 4.0. Jurnal Desain Indonesia, 1 (1), 1-6.

Dewi, A.K. (2019). Peran Film Sine-Orkestra Dalam Komunikasi Grafis Sebagai Media Diskursus Budaya: Studi Kasus Film Setan Jawa Karya Garin Nugroho. Prosiding Seminar ANIMASI DAN VISUAL MEDIA DIGITAL Tema: Eksplorasi Cerita Nusantara, Fakultas Seni Rupa Institut Kesenian Jakarta, 70-74.

Goffman, E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. London: Penguin Group.

Gottlieb. H. (2007). Multidimensional translation: Semantics turned semiotics. In S. Nauert & H Gerzymisch-Arbogast (Eds.), Proceedings of the Marie Curie Euroconferences MuTra: Challenges of multidimensional translation, (Online) EU-High-Level Scientific Conference Series, Available http://www.euroconferences.info/proceedings/2005_Proceedings/2005_Gottlieb_Henrik. pdf, 1-29.

Hall, S. (1992). The Question of Cultural Identity In Modernity and Its Futures. Cambridge : Polity Press in association with the Open University, Volume Understanding Modern Societies : An Introduction, 277-280.

Haryadi, T., Irfansyah, Santosa, I. (2013). Implementasi Teknik Sabetan Melalui Kinect (Studi Kasus Pengenalan Gerak Wayang Kulit Tokoh Pandawa). Techno.COM, 12 (1), 51-64.

Irfansyah dan Sunarto, P. (2013). Kreativitas Kode Visual Golek Asep Sunandar Sunarya dalam Media TV. Wimba, Jurnal Komunikasi Visual & Multimedia, 5 (1), 15-26,

Ismurdyahwati. (2007). Kajian Bahasa Rupa Berdasar Rekaman Video Pergelaran Wayang Kulit Purwa dalam Lakon ’Parta Krama’. J. Vis. Art. ITB, 1D (3), 364-390..

Long, R. (1979). The Movement System in Javanese Wayang Kulit in Relation to Puppet Shadow Type. (Ph.D), University of Hawaii, Appendix C.

Ramlan, L., dan Jaja. (2019). Estetika Tari Réndéng Bojong Karya Gugum Gumbira. Jurnal Panggung, 29 (4), 328-342.

Sugiharto, B. (ed.). (2013). Untuk Apa Seni?. Bandung: Matahari.

Susetyo, DP, B. (2014). Konsep Self dan Penghayatan Self Orang Jawa. Psikodimensia, 13 (1), 47 – 59.

Wibowo, A., Priyatna, A., dan Sobarna, C. (2019). Modifikasi Wayang Topeng Malangan di Padepokan Asmoro bangun, Kedungmonggo Pakisaji, Malang. Jurnal Panggung, 29 (3), 219-236.

Daftar Gambar

Gambar 1. Dokumentasi Pertunjukan Film ‘Setan Jawa’ . Sumber: www.facebook.com/setanjawamovie Diakses 29 Mei 2019.




DOI: http://dx.doi.org/10.26742/panggung.v31i3.1098

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Statistik Pengunjung Jurnal Panggung


 Jurnal ini terlisensi oleh Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Editor Office:

Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LP2M)
Institut Seni Budaya Indonesia (ISBI) Bandung Gedung Rektorat Lantai 4
Jl. Buah Batu No. 212 Bandung 40116 
Email: penerbitan@isbi.ac.id or redaksi.panggung@gmail.com
Phone: 022 7314982 Fax: +022 7303021