Tutur Bumi: Tuu Batu and Saudan Wastra In Art Fashion Works

Authors

  • Tjok Istri Ratna Institut Seni Indonesia Denpasar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.26742/panggung.v34i4.3576

Keywords:

Art Fashion, Saudan, Tuu Batu, Tutur Bumi

Abstract

Bebali wastra is a sacred weaving product that contains aesthetic, socio-economic, and socio-cultural values with diverse meanings. The existence of bebali wastra is now starting to fade, so preservation efforts are needed. Therefore, innovation is carried out by adopting the visual aspects of tuu batu and saudan wastra into new wastra, then processed into art fashion products. The method used in the creation of art fashion products is Frangipani: The Secret Steps of Art Fashion. The result of the work is an innovation in tuu batu and saudan wastra through the making of tuu batu and saudan wastra replicas, which are used as the main medium to create six Tutur Bumi art fashion products. Creation was done through exploration with a combination of wastra saudan, tuu batuand various modern textiles painted to resemble rerajahan with the theme of the human life cycle related to Hindu ceremonies in Bali.

References

Ardiyasa, I. N. S., & Anggraini, P. M. R. (2021). Bentuk-Bentuk Sesapa Dalam Pelaksanaan Ritual Samskara di Desa Pedawa Buleleng Bali. Kamaya: Jurnal Ilmu Agama, 4(3).

Djuniwarti, Mayang, A. A., & Sundari, Y. (2022). Pelestarian Tenun Gadod Melalui Tari Tenun Gadod. Makalangan, 9(1).

Handayani, E. S., Munir, M. F., & Choiri, R. (2022). Penciptaan Desain Busana Androgini Sebagai Inovasi Industri Batik Masaran Sragen. Jurnal Brikolase, 14(2). https://doi.org/10.33153/brikolase.v13i1.3356

Hendrawan, A. (2017). Pergeseran Teknik dan Material Marbling pada Tekstil sebagai Konsekuensi dari Perkembangan dan Inovasi. Panggung Jurnal Seni Budaya, 27(1), 1–14. http://dx.doi.org/10.26742/panggung.v27i1.228

Heriyanti, K. (t.t.). Mistisime Ritual Pasupati dalam Budaya Masyarakat Hindu Bali.

Kartika, N., Dienaputra, R. D., Machdalena, S., Sriwardani, N., Ekawardhani, Y. A., & Sudrajat, D. (2024). Preserving Cultural Heritage Through a Traditional Ritual: A Case of Kabuyutan Ciburuy. Panggung Jurnal Seni Budaya, 34(2). http://dx.doi.org/10.26742/panggung.v34i2.2801

Khotimah, N. S. K., & Yulistiana. (2021). Pengembangan Desain Hanfu Sebagai Inspirasi Penciptaan Busana Pengantin Wanita. BAJU Journal of Fashion & Textile Design Unesa, 2, 24–34.

Kiswanto, H. (2022). Kajian Motif dan Makna Kain Tenun Cual Masyarakat Bangka. 17(01).

Merthawan, G. (2020). Pelaksanaan Upacara Tiga Bulan Ditinjau Dari Pendidikan Agama Hindu di Dusun Santibaru Desa Kasimbar Selatan. Widya Genitri: Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama dan Kebudayaan Hindu, 11(2), 83–100. https://doi.org/10.36417/widyagenitri.v11i2.375

Mesra, Ibrahim, A., & Sumarsono. (2023). Penciptaan Lampu Hias Berbasis Seni Etnik Batak. Jurnal Panggung, 33(4). http://dx.doi.org/10.26742/panggung.v33i4.2952

Mudarahayu, M. T., I Nyoman Sedana, Anak Agung Gede Rai Remawa, & I Ketut Sariada. (2021). Estetika Bentuk Busana pada Lukisan Wayang Kamasan. Panggung Jurnal Seni Budaya, 31(2), 191–202. http://dx.doi.org/10.26742/panggung.v31i2.1573

Narwastu, L. A., & Purnomo, A. D. (2023). Padu Padan Wastra Indonesia Pada Kreativitas Gen Z. CandraRupa: Journal of Art, Design, and Medi, 2(1).

Puniari, I. A. N. (2003). Makna dan Pemakaian Bebali dalam Agama Hindu di Bali. Karya Sastra.

Ramadhanty, A., Chandra, Ni., Ardianto, E., & Budiman, A. (2023). Simbol dan Makna Berkain dalam Kalangan Pecinta Wastra. KBI-Kajian Branding Indonesia, 5(2), 2023.

Ratna CS, T. I. (2016). Wacana Fesyen Global dan Pakaian di Kosmopolitan Kuta. Universitas Udayana.

Ratna CS, T. I. (2022, Juli 29). Janma Pembuka Jalan Kelahiran Sang Bayi [Post]. Bali Dwipantara Waskita (Seminar Nasional Republik Seni Nusantara.

Ratna C.S., T. I., & Puniari, I. A. N. (2019). Kain Bebali Doa dan Harapan Umat Hindu di Bali. Dinas Kebudayaan Provinsi Bali.

Sarasi, V., Hilmiana, & Revinzky, M. A. (2020). Peningkatan Ide Kreatif dan Inovatif pada Desain Produk Hasil Olahan Desa Pamulihan, Kabupaten Sumedang. Kumawula: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3), 469–476. https://doi.org/10.24198/kumawula.v3i3.28953

Shadrina, A. N., Fathoni, M. A., & Handayani, T. (2021). Pengaruh Trendfashion, Gaya Hidup, dan Brand Image Terhadap Preferensi Fashion Hijab. JoIE: Journal of Islamic Economics, 1(2).

Simrana, I. G. W., Mudra, I. W., Yudarta, I. G., & Ardini, N. W. (2023). Makna Bentuk dan Aksara Rerajahan. Jurnal Bali Membangun Bali, 4(2). https://doi.org/10.51172/jbmb http://ejournal.baliprov.go.id/index.php/jbmb

Telagawathi, N. L. S. (2017). Pemberdayaan Usaha Kecil dan Menengah Kain Tenun Cepuk di Kecamatan Nusa Penida Kabupaten Klungkung Bali. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 6(1), 1–9.

Tjahjadi, I. G. N. K., Wirawan, I. K. A., & Darmawan, I. D. M. (2023). Chanda Aksata Wastra Bebali. Visual Heritage Jurnal Kreasi Seni dan Budaya, 05(03).

Wiasti, N. K. (2023). Nilai-Nilai Seni Metetuasan pada Banten Prayascita. Widya Sundaram, 01(01).

Yasa, I. N. K. (2024). Tradisi Upacara Tiga Bulan Menurut Agama Hindu di Bali. Jurnal Nirwasita, 5(1), 75–87.

Yusuf, K., & Jaelani, A. Q. (2022). Gerakan Rasa Wastra Indonesia (Indonesian Wastra Movement). Jurnal Konvergensi, 3(2), 333–347.

Downloads

Published

2024-12-01

How to Cite

Ratna, T. I. (2024). Tutur Bumi: Tuu Batu and Saudan Wastra In Art Fashion Works. Panggung, 34(4), 565–580. https://doi.org/10.26742/panggung.v34i4.3576

Citation Check