Kreativitas Desain Kuliner dan Sistem Inovasi Lokal

Yasraf Amir Pialang, Rully Darmawan

Abstract


ABSTRACT

 

The development of creativity in a particular social group, class or community is higly deter- mined by certain capitals invested in the field of creativity: economic, cultural, symbolic and social. This research is an attempt to understand creativity as a part of particular socio-cultural setting, namely a ‘field of creativity’. By employing an ethnographic method, this research is an attempt to analyse the relationship between creative ideas and socio-cultural context in which the ideas are pro- duced. Through an intensive field research in local creative communities, this research concludes that creative ideas are higly determined by the comprehensiveness of creative fields: expression, produc- tion, dissemination and aprreciation. From these creative fields, three models of system of innovation can be proposed: an open system, liminal system and closed system.

 

Keywords: creative idea,  field, innovation, capital

 

 

 

 

ABSTRAK

 

Pengembangan kreativitas pada sebuah kelompok, kelas sosial atau komunitas sangat ditentukan oleh modal yang diinvestasikan dalam ranah kreativitas: ekonomi, budaya, sim- bolik dan sosial. Penelitian ini adalah upaya untuk memahami kreativitas sebagai bagian dari ranah khusus sosial-budaya, yaitu ‘ranah kreativitas’. Dengan menggunakan metode etnografi, penelitian ini adalah upaya untuk menganalisis relasi antara ide-ide kreatif dan konteks sosial-budaya di mana ide-ide itu diproduksi. Melalui penelitian lapangan yang intensif terhadap komunitas kreatif lokal, penelitian ini menyimpulkan, bahwa produksi ide-ide kreatif sangat ditentukan oleh kelengkapan sub-sub ranah yang membangun ranah kreatif: ekspresi, produksi, diseminasi dan apresiasi. Berdasarkan ranah-ranah kreatif ini, tiga model sistem inovasi dapat diajukan: sistem terbuka, sistem liminal dan sistem tertu- tup.

 

Kata kunci: ide kreatif, ranah, inovasi, modal


Full Text:

PDF

References


Bourdieu, Pierre

A Social Critique of the Judgement of

Taste. US: Harvard University Press

---------------,

Language and Symbolic Power. Cam- bridge: Polity Press

---------------,

The Field of Cultural Production. Cam- bridge: Polity Press

Csikszentmihalyi, Mihaly

Flow: The Psychology of Optimal Expe- rience. New York: Harper Perennial

---------------,

The Evolving Self: A Psychology for the Third Millenium. San Fransisco: Har- per Perennial

---------------,

Creativity: Flow and the Psychology of

Discovery and Invention. New York:

Harper Perennial

Florida, Richard

The Rise of the Creative Class. Mel- bourne: Pluto Press

Harker, Richard (ed)

An Introduction to the Work of Pierre

Bourdieu. MacMillan

Howkins, John

The Creative Economy: How People Make Money From Ideas. Penguin Books

Yasraf Amir Piliang

“Creativity as the Conceptual and Pragmatic Framing of Mindâ€, Inter- national Journal Melintas, Vol 27, No 2




DOI: http://dx.doi.org/10.26742/panggung.v24i3.125

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.26742/panggung.v24i3.125.g125

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexs Journal

 


Print ISSN: 0854-3429 (Media Cetak) 
Online ISSN: 2502-3640 (Media Online) 


Statistik Pengunjung Jurnal Panggung


 Jurnal ini terlisensi oleh Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Editor Office:

Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LP2M)
Institut Seni Budaya Indonesia (ISBI) Bandung Gedung Rektorat Lantai 4
Jl. Buah Batu No. 212 Bandung 40116 
Email: penerbitan@isbi.ac.id or redaksi.panggung@gmail.com
Phone: 022 7314982 Fax: +022 7303021