Graffiti sebagai Pengisi Ruang Komunikasi Simbolik Seni Jalanan Masyarakat Urban
DOI:
https://doi.org/10.26742/panggung.v23i4.153Abstract
ABSTRACT
Â
Public spaces in a city have become more vibrant with the presence of street art which displays colorful and interesting shapes. The concept of public spaces evolves, so does the acceptance of the people as part of the city landscape, and in turn creates a symbolic communication between the street artists and the urban society. The communication may offer new insights to the world of art in the context of space, and each art represents joy, courage, fear, and anxiety arising from the graffiti art- ists. Artists conception to the world of street art, space and text influence each other, despite at some level they are all independent and separated. Street art is not only a masterpiece that explores form or ornamental coloring, but it is an integral part of a city. Every street art carries a theme through which to interact, and creates a medium to communicate symbolically. The visual and physical form of street art has become an entity to communicate about a variety of topics, including social criticism with various packages of thematic, symbolic, and politic visuals as well as entertaining (recreative) thus art in the context of street life has a wider potential.
Â
Keywords: space, street art, and communication
Â
Â
ABSTRAK
Â
Ruang-ruang publik di kota lebih semarak dengan kehadiran karya-karya seni jalanan yang menampilkan keindahan visual. Konsep ruang-ruang kota berkembang dan peneri- maan masyarakat berubah dengan mencerminkan terciptanya komunikasi simbolik antara perupa jalanan  dengan masyarakat kota. Pemahaman fenomena komunikasi visual ini dapat menawarkan wawasan lain bahwa dunia kesenian dalam konteks ruang, masing- masing memiliki sifat keriangan, keberanian, ketakutan, dan kecemasan yang ditimbul- kan dari seniman graffiti. Konsepsi perupa jalanan tentang dunia kesenian, ruang, dan teks memberikan pengaruh satu sama lain, meskipun pada tingkat tertentu: ketiganya berdiri sendiri-sendiri dan terpisah. Seni jalanan ini tidak hanya sekadar karya yang mengete- ngahkan  representasi bentuk, ornamen pewarnaan, namun menjadi bagian dari sebuah kota. Seni jalanan menorehkan tema-tema yang menjadi sarana untuk saling berinteraksi, dan seni jalanan menjadi sarana untuk saling berkomunikasi secara simbolik. Visualitas dan bentuk fisik karya seni jalanan menjadi penanda entitas dalam berkomunikasi dengan berbagai topik, termasuk kritik sosial dengan berbagai kemasan visual tematis, simbolis, politis sekaligus menghibur (rekreatif), sehingga seni dalam konteks kehidupan di jalanan memiliki potensi yang lebih luas.
Â
Kata kunci: ruang, seni jalanan, dan komunikasi
References
Baldwin, John R., Stephen D. Perry, Marry
Anne Moffitt.
Communication Theories for Everyday Life. Boston, Massachusetts: Pearson Education Inc.
Blumer, Herbert
Simbolic Interactionism, Perspective and Method. Englewood Cliffs, New Jer- sey: Prentice-Hall Inc.
Edlin, Jay (“Sonâ€)
Graffiti. New York: Abrams.
Farrelly, Liz
The Street Art Book: Behind The Scenes.
New York: Harper Collins.
Hundertmark (C100), Christian
The Art of Rebellion III. The book about street art. Mainascchaff, Germany: Publikat Verlags und Handels GmbH
& Co. KG.
Jun, Liu
Graffiti Now. Shen Yang: Liaoning Science and Technology Publishing House.
KET
Street Art, the best urban art from around the world. London: Michael O’Mara Books Limited.
Kiriakos, Iosifidis
Mural Art vol. 3, Murals on Huge Pub- lic Surfaces Around The World, from Graffiti to Trompe l’oeil. Mainaschaff: Publikat Verlags-und Handels GmbH
& Co. KG.
Littlejohn, Stephen W., Karen A. Foss.
Theories of Human Communication 9th edition. Belmont, CA: Thomson High- er Education.
---------------,
Encyclopedia of Communication Theo- ry. Thousand Oaks, CA: Sage Pub- lications, Inc.
Richmond, Wendy
Art Without Compromise. New York, NY: Allworth Press.
Turner, Phil, Susan Turner, Elisabeth Daven- port.
Exploration of Space, Technology, and Spatiality Interdisciplinary Perspectives. New York: Information Science Reference
West-Pavlov, Russel
Space in Theory, Kristeva, Foucault, De- leuze. Amsterdam: Rodopi B.V.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
Penulis memiliki hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution License yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
Penulis dapat mengadakan perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya dalam jurnal ini.
Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (mis., Dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.