Tari Wayang Karakter Satria Ladak
DOI:
https://doi.org/10.26742/panggung.v22i1.35Abstract
Wayang dance is a dance expressing events in the stories of wayang. The events here among oth- ers are dances revealing the background of the story, theme, the name of the dance, characters, and philosophical elements. Of those various elements, the scope in this study is limited into matters of satria ladak character.
Wayang dance satria ladak character living in several areas contains some significant differences in several aspects. The term differing the specialty of wayang dance is called sejak. The scope of se- jak is more for one’s style in dancing dance genre from the same ethnic. Therefore, the term sejak is firstly come out when seeing one’s performance in dancing, either referred to her/his choreography or to her/his specialty in performing the dance. Then, sejak owned by the individual is spread among his/her surrounding, so that it can be an icon in respective areas.
The quantity of Wayang dance satria ladak is varied in each areas, such as sejak Sumedang is Dipati Karna dance. While Sejak Garut is Bambang Somantri dance, and sejak Bandung is Arayana dance. These materials are chosen as samples for comparative and interpretative study.
Keywords: Wayang Dance, Satria Ladak, Sejak, comparative, interpretative.
Â
Â
References
A.A.M. Djelantik
Estetika: Sebuah Pengantar. Ban- dung: MSPI.
Anya Peterson
Antropologi Tari. Terj. FX Widar- yanto. Bandung: Sunan Ambu Press.
Ariyono Suyono
Kamus Antropologi. Jakarta: Akade- mika Pressindo.
Atik Soepandi, dkk.
Tari Wayang Jawa Barat, Proyek Pengembangan IKI Sub proyek ASTI Bandung.
---------------,
Pagelaran Wayang Golek Purwa Gaya Priangan. Bandung: Pustaka Bua- na.
Burhan Bungin
Penelitian Kualitatif: Komunikasi, E- konomi, Kebijakan Publik, dan Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Fajar Inter- Pratama
Edi Sedyawati
Tari sebagai Salah Satu Pernyataan Budaya, dalam Pengetahuan Ele- menter Tari dan Beberapa Masalah Tari. Jakarta: Dirkes Proyek Pe- ngembangan Kesenian.
---------------,
Perkembangan Seni Pertunjukan. Ja- karta: Sinar Harapan
Eka Sudarmika,
“Tinjauan Deskriptif Tentang Ko-
reografi Tari Abimanyu Karya O-
no Lesmana di Kabupaten Sume- dangâ€, ASTI Bandung, Bandung.
Endang Caturwati dan Sri Sujatmi
/ Tata Rias Tari Sunda, Proyek Pe- ningkatan/ Pengembangan ASTI Bandung.
Endo Suanda
Wayang wong di desa Suranenggala
Lor. Bandung: ASTI.
Enoch Atmadibrata dan Atik Soepandi
Khasanah Kesenian Jawa Barat. Ban- dung: Pelita Masa.
Ernst Cassirer
Manusia dan Kebudayaan. Terj. Alo- is A. Nugraha. Jakarta: Gramedia.
Hazim Amir
Nilai-Nilai Etis Dalam Wayang. Ja- karta: Pustaka Sinar Harapan.
Heddy Shri Ahimsa Putra
Strukturalisme Levi-Straus: Mitos dan Karya Sastra. Yogyakarta: Ga- lang Press.
Herbert Read
Seni, Arti, dan Problematikanya, ter- jemahan Soedarso SP. Yogyakarta: Duta Wacana University Press.
Irawati Durban
Peranan BKI (Badan Kesenian Indo- nesia) Dalam Perkembangan Tari Sunda. Bandung: MSPI.
Iyus Rusliana,
Sekelumit Tari Wayang Jawa Barat.
Bandung: ASTI.
---------------,
Khasanah Tari Wayang. Bandung: STSI Press.
---------------,
“Pesona Tari Tradisi Sunda dalam Tari Kekinianâ€, Makalah Seminar Karya Tari Inovatif, Jurusan Tari STSI Bandung.
---------------,
Tari Wayang Priangan Dalam Per- bandingan. Jurnal Panggung STSI Bandung no. XXXVI Bandung.
Jaeni B. Wastap,
“Diktat Mata Kuliah Perbandingan
Seniâ€, STSI Bandung.
Jakobus Sumardjo,
Filsafat Seni. Bandung: ITB.
James P. Chaplin
Kamus Lengkap Psikologi, terj.
Kartini Kartono. Jakarta: Raja Gra- findo persada.
Kusnaka Adimiharja
Dinamika Budaya Lokal. Bandung: Indra Prahasta & LBPB.
Lelli Herliani
“Tinjauan Deskriptif Tentang Ko- reografi Tari Gandamanahâ€, ASTI Bandung.
M. Dwi Marianto
“Berpikir dengan Rasaâ€, dalam Kembang Setaman: Persembahan Un- tuk Sang Mahaguru. Yogyakarta: A- rindo Nusa Media.
---------------,
Seni Kritik Seni. Yogyakarta: ISI
Yogyakarta.
Nurhayati,
“Tinjauan Deskriptif Tentang Ta- ri Jakasona Karya Ono Lesmanaâ€, ASTI Bandung.
Onong Nugraha
Tata Busana Tari Sunda. Proyek Pe- ngembangan IKIP Bandung.
Risman Suratman
“Tinjauan Deskriptif Tentang Ko- reografi Tari Jayengrana karya R. Ono Lesmana dan Tari Jayengrana karya R. Yuyunâ€, ASTI Bandung.
R.M. Soedarsono
Metodologi Penelitian Seni pertun- jukan dan Seni Rupa. Bandung: MS- PI.
---------------,
Seni Pertunjukan di Era Globalisasi.
Yogyakarta: Gadjahmada Univer- sity Press.
Soetarno
Pertunjukan Wayang & Makna Sim- bolisme. Surakarta: STSI Press.
Sumandiyo Hadi
Sosiologi Tari. Yogyakarta: Pustaka.
Th. Pigeaud,
Javaanse Volksvertoningen Bijdrage tot de Beschrijving van Land en Volk. Batavia: Uitgave Volkslectuur, .
Ummy Karman,
Ensiklopedi Nasional Indonesia, jilid
, PT Cipta Adi Pusaka, Jakarta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
Penulis memiliki hak cipta dan memberikan jurnal hak publikasi pertama dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution License yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
Penulis dapat mengadakan perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya dalam jurnal ini.
Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (mis., Dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.